عقرب 13, 1396 16:07 Asia/Kabul
  • استعفای «سعد الحریری» از سمت نخست وزیری لبنان

«سعد حریری» نخست وزیر لبنان روز شنبه در عربستان‌سعودی از سمتش استعفاء کرد.

«سعد حریری» پس از استعفاء مدعی شد: فضای کنونی لبنان شباهت بسیاری به زمان ترور «رفیق الحریری»، نخست وزیر پیشین لبنان در سال 2005 دارد. 

سعد حریری ادعا کرد: «احساس کردم می‌خواهند ترورم کنند، از سمت نخست وزیری استعفاء کردم.» 

نخست وزیر مستعفی لبنان سپس به جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان، اتهام‌هایی وارد کرد و مدعی شد: «استفاده حزب الله از سلاح علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها را رد می‌کنیم.»

سعد حریری همچنین به زعم خود جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در کشورهای عربی منطقه از جمله لبنان متهم کرد و مدعی شد: حزب الله لبنان، بازوی ایران در منطقه است. 

ادعای سعد حریری درباره ایران درحالی است که، «علی‌اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل روز جمعه در دیدار سعد حریری، از دولت کنونی لبنان به ریاست «سعد حریری» حمایت کرد.

ولایتی گفت: ایران هیچگاه به دنبال دخالت در لبنان نبوده و همواره حامی استقلال، تکثر و حاکمیت ملی این کشور بوده است.

پیش از این؛ «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان هم ادعای برخی منابع غربی و عربی، مبنی بر دخالت ایران در لبنان را رد کرد و گفت:  لبنان تاکنون مداخله‌ای از سوی ایران مشاهده نکرده است و ادعاها در این زمینه صحت ندارد.  

«میشل عون»، درباره سلاح مقاومت لبنان هم اظهار کرد: «حزب‌الله از سلاحش در صحنه داخلی استفاده نمی‌کند؛ این سلاح فقط برای تضمین مقاومت لبنانی‌ها در برابر رژیم اسرائیل است.

کلیدواژه