دلو 27, 1396 10:28 Asia/Kabul
  • پخش برنامه های «العربیه» از اروپا متوقف می شود

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) روز پنجشنبه اعلام کرد، شکایت این خبرگزاری از شبکه تلویزیونی العربیه عربستان، این شبکه را مجبور کرد از «آفکام» Ofcom (نهاد ارتباطات رسانه ای بریتانیا) خارج شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از شکایت خبرگزاری قطر از شبکه العربیه و خروج این شبکه عربستانی از آفکام، پخش برنامه های العربیه از بریتانیا و همه کشورهای اروپایی متوقف می شود.

خبرگزاری قطر سرطان گذشته از «العربیه» و شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» عربی به دلیل پخش خبرهای جعلی منسوب به «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر شکایت کرده بود.

خبرگزاری قطر اعلام کرد، خروج شبکه «العربیه» از آفکام در راستای جلوگیری از تحقیقاتی صورت گرفت که ممکن بود نتایج این تحقیقات منجر به جریمه ها و مجازات های سنگین علیه العربیه شود.

بر اساس علام خبرگزاری قطر، خروج العربیه از آفکام بدین مفهوم است که این شبکه به عنوان ابزاری در دست کشورهای محاصره کننده قطر برای پخش اخبار جعلی علیه دوحه بوده است.

آفکام ژانویه گذشته نیز  شبکه «العربیه» عربستان را به علت پخش برنامه ای که در آن به صورت غیر قابل توجیهی حریم شخصی یک فرد را زیر پا گذاشته بود، 170 هزار دلار جریمه کرد.

عربستان و همپیمانانش (مصر، امارات و بحرین) از 15 جوزای گذشته به دلیل همسو نبودن دوحه با جریان عربی به رهبری ریاض روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و علاوه بر اعمال تحریم، مرزهای زمینی - دریایی و هوایی شان را به روی این کشور بستند.

این چهار کشور2 سرطان گذشته، فهرست 13 گانه‌ای از درخواست‌ها را به قطر تحویل دادند و اعلام کردند عادی شدن روابط با دوحه منوط به عملی شدن همه این خواسته‌ها است.

مهمترین شروطی که عربستان و همپیمانانش برای قطر تعیین کرده‌اند شامل قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر است. دوحه این شروط را نپذیرفت.