حوت 14, 1396 17:24 Asia/Kabul
  • شروط عربستان برای از سرگیری روابط با «سعدالحریری»

یک روزنامه لبنانی نوشت، عربستان هفت شرط را برای نخست وزیر این کشور جهت ازسرگیری روابط همانند گذشته تعیین کرده است.

به گزارش روز دوشنبه العالم؛ بنابر نوشته روزنامه لبنانی الدیار، عربستان فعالیت‌های خود را درباره لبنان  به دو بخش بهبود دوباره روابط بااین کشور و بهبود مجدد روابط با «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان تقسیم کرده است  و چندین شرط اساسی نیز برای بهبود روابط با الحریری تعیین کرده که وی می بایست برای بازگشت به آغوش عربستان این شروط‌ را اجرا کند.

به نوشته روزنامه الدیار،از مهمترین شروط در نظر گرفته شده برای «سعد الحریری» نداشتن ائتلاف یا همکاری با حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی است که الحریری پیش از دعوتش به ریاض این شرط را اجرا کرده بود و همین امر دلیل مهمی برای دعوت از او برای سفر به ریاض بوده است.

 کاهش همکاری‌ها یا ائتلاف انتخاباتی با جریان ملی آزاد وابسته به «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان  و محدود کردن آن به دو یا سه حوزه انتخاباتی از دیگر شروط عربستان برای سعد الحریری است. 

روزنامه الدیار با اشاره به شرط دیگر عربستان برای الحریری که بهبود روابط با گروه‌های ۱۴ مارس و اتحاد این گروهها است افزود: اطلاعات در این زمینه حاکی از آن است که عربستان  نمی‌خواهد  گروه ۱۴ مارس تحت رهبری «جعجع»  رئیس حزب «القوات اللبنانیة» باشد و ترجیح می‌دهد که این گروه همچنان تحت رهبری الحریری باقی بماند.

روزنامه لبنانی الدیارهمچنین نوشت: عربستان  از حریری خواسته است با موضعگیری‌ شدید با حزب الله مقابله کند. مقابله با اقدامات محور مقاومت  و ایران ، حفظ روابط مثبت با «میشل عون» در چارچوب‌های تعیین شده و تعامل با معیارهای انتخاباتی بر اساس اصل عدم کنترل حزب الله بر اکثریت پارلمانی در مجلس آتی از دیگر شروط عربستان برای «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان است.

نخست وزیر لبنان بامداد چهارشنبه هفته گذشته با دعوت فرستاده پادشاه سعودی بعنوان  نخستین سفر خود به عربستان پس از اعلام بازداشت و اعلام استعفایش در ریاض وارد این کشور شد.

الحریری عقرب 1396 در سفری غیر منتظره عازم عربستان شد و پس از مطرح کردن اظهارات تند علیه ایران و حزب الله استعفا کرد، یک ماه بعد از اعلام استعفای خود با وساطت فرانسه به بیروت بازگشت و با رایزنی با مقامات لبنانی، استعفای خود را پس گرفت.

بسیاری این استعفا را زیر فشار مقام های سعودی دانستند.این اتفاقات  روابط لبنان و عربستان را متشنج کرد و به گفته کارشناسان  سفر هفته گذشته  سعد الحریری بیش از هر چیز با هدف تلاش ریاض برای بازسازی این روابط صورت گرفته است .

 

کلیدواژه