حمل 09, 1397 11:22 Asia/Kabul
  • دیدار نماینده سازمان ملل با رهبر انصارالله یمن

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلابی یمن اعلام کرد، «مارتین‌گریفیتس» Martin Griffiths نماینده سازمان ملل در امور یمن با «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن دیدار کرد.

به گزارش روز پنجشنبه العالم؛ ««محمد علی الحوثی» گفت: این دیدار به منظور تقویت فرصت‌ها برای پیشبرد روند صلح، توقف تجاوز و پایان محاصره ظالمانه علیه یمن صورت گرفته است.

«گریفیتس» صبح شنبه گذشته برای متقاعد کردن طرف‌های یمنی به بازگشت به میز مذاکرات زیر نظر سازمان ملل، وارد «صنعاء» پایتخت یمن شد.

این اولین سفر «گریفیتس» از زمان به‌عهده گرفتن این سمت به‌شمار می‌رود و پیش از این، سه دور مذاکرات بین طرف‌های درگیر در یمن برگزار شده است، اما به‌دلیل کارشکنی‌های عربستان و همپیمانانش این مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.

نماینده سازمان ملل چند روز قبل با «عبدربه منصورهادی» رئیس‌ جمهور مستعفی یمن در ریاض دیدار و گفتگو کرد.

پیش از«مارتین‌ گریفیتس»، «اسماعیل ولد شیخ احمد» حدود سه سال نماینده سازمان ملل در امور یمن بود که از کسب هرگونه پیشرفت در مذاکرات سیاسی در بحران یمن ناکام ماند.

اواخر ژانویه 2018، جنبش انصارالله یمن در نامه‌ای که «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به سازمان ملل نوشت، آمادگی خود را برای مذاکره صلح یمن اعلام کرد و قرار بود، مذاکرات به شکل یک طرفه در مسقط و بدون مشارکت دولت مستعفی یمن آغاز شود.

عربستان و همپیمانانش با حمایت آمریکا از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده اند. جنگ‌افروزی عربستان در یمن تاکنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است. 

رژیم سعودی و آمریکا تاکنون به دلیل مقاومت مردم یمن نتوانسته اند به اهداف خود در این کشور (به قدرت رساندن  دست نشاندگان خود) برسند.

کلیدواژه