ثور 23, 1397 08:10 Asia/Kabul
  •  پیشتازی ائتلاف «الفتح» بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق

«احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف الفتح به‌ رهبری «هادی العامری» از پیشتازی این ائتلاف در انتخابات پارلمانی عراق بر اساس نتایج اولیه خبر داد.

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق روز گذشته (شنبه) با شرکت حدود 11 میلیون عراقی برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، «احمد الاسدی» تلاش برای تشکیل دولتی خدمات‌رسان به ملت عراق را اولویت  بعدی  پس ازمشخص شدن نتایج نهایی انتخابات پارلمانی دانست و ابراز امیدواری کرد، احزاب به وعده‌های خود عمل کنند و با تشکیل دولتی قوی از هرگونه سهم‌خواهی  در این مسیر دوری کنند.

همچنین بر اساس شمارش اولیه آرای انتخابات پارلمانی عراق در استان بصره (جنوب عراق) حاکی از پیشتازی ائتلاف های النصر (به ریاست حیدر العبادی)؛ الفتح (به ریاست هادی العامری)؛ سائرون (وابسته به مقتدی صدر) و دولت قانون (به ریاست نوری المالکی) است.

در استان نینوا ،شمال عراق، نیز ائتلاف  «نینوی هویتنا»  و «النصر »  به ترتیب پیشتاز هستند.

در منطقه کردستان عراق هم حزب اتحادیه میهنی کردستان در دو استان سلیمانیه و حلبچه و حزب دمکرات کردستان در دو استان اربیل و دهوک پیشتاز هستند.

در همین حال، «راکان الجبوری» استاندار استان نفت خیز کرکوک روز شنبه با لغو قانون منع آمد و شد در این استان، دستور بازشماری دستی آراء در انتخابات پارلمانی را صادر و اعلام کرد، سامانه الکترونیکی شمارش آراء نتایج «غیر منطقی » به همراه داشته است.

مسوولان محلی شهر سلیمانیه،شمال عراق، نیز با اشاره به درگیری مسلحانه بین نیروهای وابسته به «اتحادیه میهنی کردستان عراق» و نیروهای وابسته به جنبش «تغییر» (گوران)، اعلام کردند: جنبش گوران و سه حزب کُرد دیگر اتحادیه میهنی کردستان را به دستکاری در نتیجه انتخابات متهم کردند.

مسوولان اتحادیه میهنی کردستان پیش از اعلام نتایج انتخابات، اعلام کرده اند ،حزب شان اکثر کرسی های این منطقه را در انتخابات پارلمانی بدست آورده است.  

 

کلیدواژه