جوزا 22, 1397 08:55 Asia/Kabul
  •  طرح حماس برای بازیابی وحدت ملی فلسطین

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد، این جنبش طرح و پروژه ای واضح و روشن را برای بازیابی وحدت ملی فلسطین ارائه داده است.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک با اشاره به اختصاص سه کرسی شورای ملی فلسطین به حماس توسط «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد، در چارچوب تلاش های ملی نمی توان با چنین سیاست و رویکردی پیش رفت، چراکه حماس تابع کسی نیست بلکه پروژه ای واضح را برای بازیابی وحدت ملی فلسطین ارائه داده است.

هنیه تاکید کرد، مهمترین طرح حماس دعوت فوری برای برگزاری نشست شورای ملی با مشارکت تمامی طرف های فلسطینی است، به ویژه اینکه علاوه بر حماس و جهاد اسلامی، جبهه خلق و دیگر گروههای فلسطینی نیز نشست شورای ملی را تحریم کردند. 

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت، طرح دوم حماس تشکیل دولت وحدت ملی وطرح بعدی اجرای توافقنامه آشتی ملی قاهره در سال 2011 و دعوت به برگزاری انتخابات سراسری طی مدت سه ماه است.

اسماعیل هنیه، رئیس تشکیلات خودگردان را به دخالت در برکناری برخی اعضای شورای ملی و انتخاب افرادی دیگر به جای آن ها طبق یک سیاست دوگانه متهم کرد و گفت، شیوه برگزاری این نشست، بیانگر اسلوب و راهکار برکناری و پایین کشیدن شخصیت ها و افراد است که جنبش حماس کاملا با آن مخالف است. 

بیست وسومین دوره نشست شورای ملی فلسطین که عالی ترین نهاد قانونگذاری فلسطین به شمار می رود، چهارم ماه می گذشته در رام الله به پایان رسید و محمود عباس بار دیگر به عنوان رئیس این شورا و سازمان آزادی بخش انتخاب شد . کمیته اجرایی آن نیز با 15 عضو تشکیل شد. حماس و بسیاری از گروه های فلسطینی این نشست را تحریم کرده و حاضر به شرکت در آن نشدند.

 

کلیدواژه