اسد 11, 1397 08:09 Asia/Kabul
  • رهبر حزب وطن ترکیه:اتحاد ایران و ترکیه،فتنه آمریکا را در منطقه خنثی می کند

« دوغو پرینچک »رهبر حزب وطن ترکیه گفت، اتحاد این کشور و ایران با یکدیگر، فتنه آمریکایی ها را در منطقه خنثی و نقشه آنها را بی اثر می کند.

به گزارش رادیو دری،« پرینچک »در گفت و گو با شبکه تلویزیونی اولوسال اظهار کرد، آمریکا در امور داخلی بسیاری از کشورهای منطقه دخالت می کند به طوری که کشورهایی نظیر امارات، عربستان و مصر به واقع در کنترل کاخ سفید قرار گرفته اند.

وی افزود،مداخله نظامی آمریکا در بعضی کشورها نیز برای به زانو در آوردن آنها ملموس است به طوری که می توان شرایط کنونی سوریه و عراق را محصول دخالت های نظامی آمریکایی ها دانست.

رهبر حزب وطن ترکیه تاکید کرد،ایران و ترکیه دو کشور مهم و قدرتمند منطقه خاورمیانه تحت سلطه و کنترل آمریکا نیستند و این موضوع برای مقامات کاخ سفید بسیار نارحت کننده است چرا که بسیاری از بحران های منطقه ای با حضور این دو کشور قابل خواهد بود.

وی به تهدیدات اخیر آمریکا مبنی بر اعمال تحریم هایی علیه ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: رفتار کاخ سفید در قبال آنکارا و تهران به طور غیر قابل انکاری با قوانین حقوق بین الملل همخوانی ندارد به طوری که  کشورهای اروپایی هم مخالف این گونه اقدامات از سوی آمریکا هستند.

پرینچک تصریح کرد،تهدیدات آمریکا علیه ایران و ترکیه غیر قابل قبول و غیر انسانی است و این شرایط بی تردید آنکارا و تهران را بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک تر خواهد کرد.

در روزهای اخیر روابط ترکیه وآمریکا پس از مخالفت آنکارا با آزادی "اندرو برونسون" Andrew Brunson،کشیش آمریکایی متنشنج شده است.دولت ترکیه «آندرو برونسون» را اکتبر 2016 به اتهام اقدامات تروریستی و ارتباط با سازمان فتح‌الله گولن بازداشت کرد. آنکارا فتح‌الله گولن را طراح اصلی کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 ترکیه می‌داند.