سنبله 03, 1397 06:29 Asia/Kabul
  • واشنگتن کمک 200 میلیون دلاری به فلسطینی ها را قطع کرد

یک مقام وزارت خارجه آمریکا جمعه شب از لغو کمک 200 میلیون دلاری این کشور به باریکه غزه و کرانه باختری رود اردن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با رویترز خاطرنشان کرد واشنگتن قصد دارد این مبلغ را صرف مصارف دیگر کند.

آمریکا 16 ژانویه نیز در ادامه رویکرد خصمانه خود ضد مردم مظلوم فلسطین، پرداخت 65 میلیون دلار از کمک‌های وعده داده شده به  آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی «آنروا» UNRWA  را تعلیق کرد.

این اقدامات، بخشی از سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها جهت موافقت با طرح موسوم به «معامله قرن» است.

بر اساس طرح آمریکایی «معامله قرن»، قدس شریف به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود؛ آوارگان فلسطینی در دیگر کشورها، حق بازگشت نخواهند داشت و فلسطین تنها مالکیت اراضی باقی مانده کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه را خواهد داشت. 

در چارچوب طرح «معامله قرن»، «ترامپ»  ششم دسامبر2017 شهر اشغالی‌ قدس را به عنوان پایتخت رژیم جعلی اسرائیل معرفی کرد و از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس خبر داد. دولت آمریکا  دوشنبه 14 می 2018 این تصمیم را عملی کرد.

شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جا داده، بخش لاینفک فلسطین و از مهم‌ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید. قدس از سال 1967 در اشغال رژیم صهیونیستی است.