سنبله 10, 1397 10:30 Asia/Kabul
  • آمریکا تمام کمک هایش به آوارگان فلسطینی را قطع کرد

وزارت خارجه آمریکا جمعه شب از لغو تمامی کمک های مالی این کشور به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی «آنروا» UNRWA خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای تصریح کرد واشنگتن دیگر به تامین مالی آنروا پایبند نیست.

آمریکا، جمعه 24 اوت نیز در ادامه رویکرد خصمانه خود ضد مردم مظلوم فلسطین،  کمک 200 میلیون دلاری اش به باریکه غزه و کرانه باختری رود اردن را قطع کرده بود.

این اقدامات، بخشی از سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها جهت موافقت با طرح موسوم به «معامله قرن» است.

بر اساس طرح آمریکایی «معامله قرن»، قدس شریف به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود؛ آوارگان فلسطینی در دیگر کشورها، حق بازگشت نخواهند داشت و فلسطین تنها مالکیت اراضی باقی مانده کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه را خواهد داشت. 

در چارچوب طرح «معامله قرن»، «ترامپ»  ششم دسامبر2017 شهر اشغالی‌ قدس را به عنوان پایتخت رژیم جعلی اسرائیل معرفی کرد و از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس خبر داد. دولت آمریکا  دوشنبه 14 می 2018 این تصمیم را عملی کرد.

شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جا داده، بخش لاینفک فلسطین و از مهم‌ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید. قدس از سال 1967 در اشغال رژیم صهیونیستی است.

کلیدواژه