بیانیه پایانی یازدهمین دور مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان
(last modified 1397-09-08T09:36:15+00:00 )
قوس 08, 1397 14:06 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی یازدهمین دور مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان

یازدهمین نشست بین المللی برای حل بحران سوریه در آستانه (پایتخت قراقستان) با قرائت بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه روز پنج شنبه در این بیانیه مشترک ضمن تاکید بر حفظ  حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه براساس منشور سازمان ملل متحد گفتند: این اصول می بایست به طور جهان شمول مورد احترام قرار بگیرد و از انجام هرگونه اقدامی که به نقض آن بیانجامد و دستاوردهای چارچوب آستانه را تضعیف کند اجتناب شود.

ایران روسیه و ترکیه در این بیانیه مشترک، تمامی تلاش ها را برای ایجاد واقعیت های جدید میدانی در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم رد کردند و بر عزم خود برای تقویت هماهنگی سه جانبه در چارچوب توافقاتشان و جلوگیری از نقض آتش بس تاکید کردند.

این سه کشور در این بیانیه مشترک همچنین تاکید کردند، برای نابودی تروریستها بویژه داعش، جبهه النصره در سوریه باید تمام تلاش ها را انجام داد. 

تهران، مسکو و آنکارا همچنین در این بیانیه مشترک هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی و جنایت در سوریه را محکوم کردند و گفتند: هیج راه حل نظامی برای حل بحران سوریه وجود ندارد و این بحران از طریق فرایند سیاسی سوری-سوری حل می شود.

گفتگوها درباره برقراری صلح در سوریه از ژانویه  2017 با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است.

نتیجه اصلی این مذاکرات، ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه بوده است.

بحران سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

کلیدواژه