تاکید ایران و اروپا بر اهمیت اجرای آتش‌بس در "الحدیده" یمن
(last modified 1397-12-28T05:14:45+00:00 )
حوت 28, 1397 09:44 Asia/Kabul
  •  تاکید ایران و اروپا بر اهمیت اجرای آتش‌بس در

اتحادیه اروپا دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، نمایندگان ایران و کشورهای اروپایی در نشست بروکسل بر اهمیت اجرای آتش‌بس در "الحدیده" غرب یمن تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پنجمین دور گفت وگوهای ایران و اتحادیه اروپا و چهار کشور آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا درباره بحران یمن روز دوشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد.

اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد  ریاست این جلسه را "هلگا اشمید"  معاون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه  بر عهده داشته است.

در این نشست "هلگا اشمید" "جابری انصاری"، و مدیران کل سیاسی و امنیتی وزارتخانه‌های خارجه آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا حضور داشتند.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، این نشست بر اوضاع سیاسی و انسانی در یمن متمرکز بوده و همه طرف‌ها بر حمایت قوی خود از فرایند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل تأکید داشته‌اند. طرفین در این نشست همچنین بر اهمیت توافق استکهلم و اجرای کامل آن تأکید کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه همواره به دنبال حل بحران های خارومیانه از جمله بحران یمن از طریق سیاسی بوده است.

آتش‌بس مورد توافق در "استکهلم" سوئد میان هیأت اعزامی از صنعاء و هیأت ریاض از بامداد سه‌شنبه 18 دسامبر در شهر الحدیده،  آغاز شده اما ائتلاف سعودی هر روز آن را نقض می کند.

بندر الحدیده اصلی ترین مسیر ارسال کمک های بشردوستانه به یمن است.

تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدانش به بن بست رسیده است.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

 

 

 

کلیدواژه