میزان 10, 1395 18:19 Asia/Kabul
  • مخالفت سازمان ملل با تحقیق درباره جنایات عربستان در یمن

سازمان ملل متحد با تحقیق درباره جنایات عربستان در یمن مخالفت کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با آغاز یک تحقیق مستقل در مورد نقض حقوق بشر و جنایات عربستان در یمن مخالفت کرد و به جای آن تشکیل یک کمیته تحقیق ملی برای بررسی نقض حقوق بشر از سوی تمامی طرفهای درگیر درباره کشتار غیرنظامیان و حمله به بیمارستان ها را خواستار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز ،بر اساس این گزارش، این اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل امید فعالان در زمینه حقوق بشر را ناامید کرد؛ آنان به همراه "زید رعد بن الحسین" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل انجام یک تحقیق مستقل در مورد حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن را خواستار شده بودند.

این در حالی است که پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود که حملات هوایی ائتلاف عربستان را عامل کشته شدن تقریبا 3800 شهروند از ماه مارس سال 2015 ( حوت 1393) تا کنون می داند.

"سلمی عامر" مسوول فعالیت در سازمان ملل در مرکز تحقیقات حقوق بشر قاهره در بیانیه ای گفت، عربستان و همپیمانانش مانند آمریکا تاکنون نشان دادند که می توانند در راه تلاش های سازمان ملل جهت تضمین بازخواست عوامل جنایات جنگی در یمن مانع تراشی کنند.

مقامات بلندپایه سازمان ملل موضوع یمن را آزمایشی برای اثبات صداقت شورای حقوق بشر سازمان ملل می دانند که تقریبا یک سال پیش از انجام یک تحقیق مستقل صرف نظر کرد.

'جان فیشر' مسئول سازمان دیده بان حقوق بشر گفت، تصمیم انجام تحقیق مستقل به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل این امکان را می بخشد تا بازرسان بیشتری به یمن اعزام کند تا در مورد نقض حقوق بشر توسط طرف های درگیر در یمن به طور مشروح به تحقیق بپردازد.

 

 

کلیدواژه