حمل 24, 1400 16:29 Asia/Kabul
  • نشانه‌های کمبود ویتامین C در بدن
    نشانه‌های کمبود ویتامین C در بدن

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و بدن برای عملکردهای متعدد روزانه به آن نیاز دارد.

به گزارش رادیودری، ویتامین C برای رشد و ترمیم بافتهای سراسر بدن مورد نیاز است. این ویتامین به تولید کلاژن برای بازسازی سلول های پوست، بهبود زخم، جذب آهن و حفظ سلامت استخوانها کمک می کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که در کاهش آسیبهای ناشی از رادیکال های آزاد مؤثر بوده و به پیشگیری از پیشرفت بیماریهای قلبی و سرطان ها می انجامد.

براساس مطالعات انجام شده، زنان بزرگسال روزانه به ۷۵ میلیگرم و مردان به ۹۰ میلیگرم ویتامین C نیاز دارند.

کمبود ویتامین C یک بیماری جدی است و می تواند گاهی مرگبار باشد که برخی از نشانه های کمبود این ویتامین در بدن شامل خونریزی لثه ها، خونریزی بینی، خشکی پوست و مو، کمبود آهن، خستگی وکاهش خلق و خوی و  ابتلا به عفونت است.

لثه ها تا حدودی از کلاژن تشکیل شده اند و در هنگام فقر ویتامین C، حساسیت بیشتری دارند و دچار خونریزی می شوند. تورم لثه ها نیز ناشی از کمبود ویتامین C است.

 ویتامین C آنتی اکسیدانی است که به کاهش التهاب کمک می کند و مطالعات نشان داده که مصرف دوز مناسب آن در بهبود سلامت لثه ها و کاهش التهاب آنها مؤثر است.

خونریزی بینی نیز زمانی رخ می دهد که عروق خونی کوچک دچار پارگی می شوند. از آنجا که رگهای خونی با کلاژن تقویت می شوند ، کمبود ویتامین C می تواند منجر به پارگی آنها و بروز خونریزی بینی شود که مصرف کافی ویتامین C خود عاملی برای جلوگیری از این نوع خونریزی های گاه به گاه است.

همچنین  ویتامین C یکی از مواد ضروری در ساخت پروتئین ‌های پوست است و کمبود این ویتامین در بدن باعث از هم گسیختگی سلول‌ های پوست شده و مشکلاتی از قبیل ترک، زخم، شل شدن و چین و چروک پوست را ایجاد می ‌کند.

همچنین، خشکی مو می تواند ناشی از کمبود ویتامین C باشد، زیرا کمبود این ویتامین منجر به کاهش تولید کلاژن و تضعیف و شکنندگی موها می شود.

محققان می گویند: ویتامین C در افزایش انرژی و بهبود خلق و خوی نقش کلیدی دارد و کمبود آن باعث تنزل انرژی و افسردگی می شود.

آنها معتقدند، تأثیرمنفی بر بهبود زخمها و ابتلای سریع به انواع عفونتها بخصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از نشانه ‌های دیگر کمبود ویتامین C است.

کلیدواژه