همه آنچه درباره کرونای آفریقای جنوبی باید بدانید
(last modified 1400-02-11T10:46:26+00:00 )
ثور 11, 1400 15:16 Asia/Kabul
  • همه آنچه درباره کرونای آفریقای جنوبی باید بدانید
    همه آنچه درباره کرونای آفریقای جنوبی باید بدانید

ویروس کرونای آفریقایی اولین بار ماه اکتبر در آفریقای جنوبی شناسایی و پس از آن به چند کشور دیگر مثل انگلیس و فرانسه منتقل شد. تحقیقات نشان داده که قابلیت انتشار بسیار بالا و عفونت‌زایی بیشتر از جمله ویژگی‌های این گونه جدید است.

به گزارش رادیو دری، کرونا جهش یافته آفریقایی در بدن حدود نیمی از افراد مبتلا آنتی بادی تولید نمی‌کند. به همین دلیل احتمال ابتلای چندباره به این ویروس وجود دارد. محققان آفریقای جنوبی متوجه شدند که نیمی از نمونه های خون بیمارانی را که مورد آزمایش قرار داده بودند، آنتی بادی لازم را برای محافظت از خود در برابر جهش جدید ویروس کرونا به نام ۵۰۱Y.V۲ که ماه گذشته در این کشور شناسایی شد، ندارند.

 این موضوع نه تنها می تواند در توانایی انسانی در ایجاد ایمنی طبیعی تداخل ایجاد کند، بلکه می تواند اثر واکسن های فایزر و مدرنا را نیز مختل کند. در جهش آفریقای جنوبی ویروس کرونا، تغییراتی در این پروتئین اسپایک ایجاد شده است که می تواند بر کارایی این واکسن ها تأثیر گذارد.

به گفته متخصصان وزارت بهداشت آفریقای جنوبی، این گونه جهش یافته ۵۰ درصد مسری‌تر از گونه‌های قبلی است و اکنون به گونه غالب ویروس در این منطقه تبدیل شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه کرونا که منشا آن آفریقای جنوبی بوده، تاکنون در ۸۷ کشور شناسایی شده است و کروناویروس‌های جهش یافته‌ای که برای اولین بار در برزیل و ژاپن یافت شدند نیز در ۵۴ کشور گزارش شده اند.

چه واکسن‌هایی روی کرونا آفریقایی تاثیر دارد؟

گفته می شود بسیاری از واکسن‌های تولیدشده کنونی در برابر این نوع ویروس اثربخش نیستند.

آسترازنکا: به طور رسمی اعلام شد که واکسن آسترازنکا روی این نوع جهش‌یافته کرونا بی‌اثر است.

فایزر: مسئولان شرکت فایزر مدعی شده اند که این واکسن در برابر کرونا آفریقایی مقاوم است، اما جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد فایزر تاثیر چندانی برای مقابله با ویروس جهش یافته آفریقایی ندارد.

مدرنا: شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده که واکسن تولیدی این شرکت در برابر انواعی از ویروس کرونا که در بریتانیا و آفریقای جنوبی شیوع یافته است کارایی دارد.

اسپوتنیک وی: محققان روسی اعلام کرده‌اند که این واکسن در برابر جهش ویروس در آفریقای جنوبی کارایی دارد.

سینوواک چین: مدیران سینوواک اعلام کرده‌اند واکسن تولیدی این شرکت در مقابل گونه های جهش یافته ویروس کرونا در کشور بریتانیا و آفریقای جنوبی مقاوم است.

کلیدواژه