جدی 02, 1402 20:02 Asia/Kabul
  • امکان پیش‌بینی زمان مرگ انسان با استفاده از هوش مصنوعی
    امکان پیش‌بینی زمان مرگ انسان با استفاده از هوش مصنوعی

دانشمندان هوش مصنوعی در حال توسعه یک سامانه جدید مشابه چت جی‌پی‌تی هستند که قادر است با دقت بالا زمان مرگ افراد را پیش‌بینی کند.

به گزارش رادیو دری، ایندیپندنت نوشت: دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک (DTu) اعلام کرده‌اند که مدل هوش مصنوعی لایف‌تووک Life2vec با استفاده از داده‌های شخصی مردم دانمارک نشان داده است که با دقت بیشتری نسبت به سایر سیستم‌ها قادر به پیش‌بینی زمان مرگ افراد است.

در این مطالعه، محققان اطلاعات شخصی بیش از شش میلیون شهروند دانمارکی از جمله محل تولد، میزان تحصیلات، میزان سلامتی و میزان درآمد آنها را در اختیار این سامانه قرار داده‌اند.

دانشمندان سپس این مجموعه داده‌ها را به کلماتی برای آموزش دادن به یک مدل زبانی "لایف‌تووک" تبدیل کردند؛ این مدل زبانی مشابه فناوری به کار رفته در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی است.

نتایج این مطالعه که در نشریه «علم محاسباتی طبیعت» منتشر شده است، نشان می‌دهد که بعد از یادگیری الگوهای موجود در داده‌ها، این مدل هوش مصنوعی عملکرد بهتری نسبت به سایر سیستم‌های پیشرفته نشان داده و قادر به پیش‌بینی شخصیت و زمان مرگ با دقت بالایی بوده است.

محققان برای ارزیابی دقت مدل، داده‌های مربوط به گروهی از افراد در رده سنی ۳۵ تا ۶۵ سال را مورد بررسی قرار دادند که نیمی از آن‌ها در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ فوت کرده بودند و "لایف‌تووک" فقط با تحلیل اطلاعات اولیه، زمان مرگ آنها را تخمین زده که در ۷۸ درصد موارد درست بوده است.

این محققان تاکید کرده‌اند که این مدل بنا به ملاحظات اخلاقی نباید مورد استفاده شرکت‌های بیمه قرار گیرد.

آیا هوش مصنوعی آینده دیوانه واری رقم می زند؟

کلیدواژه