دلو 16, 1402 19:48 Asia/Kabul
  • دستاوردی دیگر در پزشکی ایران؛ هولترهای پوشیدنی برای پایش وضعیت قلب
    دستاوردی دیگر در پزشکی ایران؛ هولترهای پوشیدنی برای پایش وضعیت قلب

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران، هولترهای پوشیدنی را برای پایش وضعیت قلب تولید کردند.

امروزه بررسی دقیق ریتم قلب، اهمیت چشمگیری برای بیماران قلبی دارد، به همین دلیل پزشکان با استفاده از روش‌های مختلف، فعالیت‌ها و ضربان قلب بیماران را اندازه‌گیری می‌کنند و یکی از این روش‌ها، استفاده از هولتر ریتم قلب است. 

به گزارش رادیو دری، هولتر قلب در واقع دستگاه کوچکی برای ثبت آریتمی‌های قلبی به حساب می‌آید و با قرار گرفتن حداقل 24 ساعت روی بدن، وضعیت قلبی فرد را اعلام می‌کند.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت نوع پوشیدنی این ابزار شده است.

سید بردیا برائی‌نژاد، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با بیان اینکه این شرکت در زمینه تجهیزات پوشیدنی فعال است، گفت: پچ نوار قلب یکی از محصولات این شرکت است که یک محصول پوشیدنی است که می‌تواند مشابه هولترهای نوار قلب با مدت طولانی‌تری، سیگنال‌های قلبی را ثبت کند.

برائی‌نژاد، همچنین با اشاره به اینکه این محصول مجهز به شتاب‌سنج برای عملکرد حرکتی فرد است، افزود: این محصول با توجه به میزان شارژدهی باتری می‌تواند تا دو هفته داده‌ها را ذخیره‌سازی کند، این دستگاه قادر است اطلاعات را برای پزشک و مرکز درمانی ارسال نماید تا بتوانند براساس این داده‌ها تحلیل‌های بهتری از فرد داشته باشند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ایرانی همچنین با بیان اینکه این دستگاه می‌تواند آریتمی‌های قلبی را تشخیص دهد، گفت: این دستگاه شبیه هولترهای نوار قلبی است، ولی هولتر نوار قلبی دارای کابل‌های زیاد است و موجب ناراحتی بیمار می‌شود، ضمن آنکه زمان مانیتورینگ آن یک تا دو روز است، ولی دستگاه این شرکت می‌تواند برای مدت بیشتری اقدام به پایش وضعیت بیمار کند.

این دکتر متخصص ایرانی با اشاره به نحوه ارسال داده از این دستگاه به پزشک، یادآور شد: برای این منظور ساختار تله‌متری در نظر گرفته شده به این صورت که داده‌ها را از طریق تلفن همراه به مرکز درمانی از طریق سرور ارسال می‌کند.

سید بردیا برائی‌نژاد، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تاکید اینکه داده‌های ارسالی از طریق هوش مصنوعی، انواع آریتمی‌های قلبی با منشأ دهلیزی و بطنی تفکیک می‌شود، گفت: تست بالینی این محصول در سه مرکز درمانی در حال انجام است.

پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان در سالهای اخیر موجب شده که ایران به عنوان یکی از قطب های پزشکی منطقه مورد توجه کشورها قرار گیرد. قرار گرفتن ایران در زمره سه کشور پیشرو در پیوند مغز استخوان، درمان ناباروری، و رتبه چهارم جهان در حوزه ارتوپدی و پیوند اعضا از جمله پیشرفت های ایران در حوزه پزشکی است.

همچنین ایران رتبه هفتم دنیا را در تولید داروهای مورد نیاز بیماری‌های خاص دارد و جزو پنج کشور برتر جهان در کاشت حلزون شنوایی است.

درمان انواع دردهای مفصلی توسط پژوهشگران ایرانی

کلیدواژه