جمهوری اسلامی ایران از کشورهای تاثیرگذار در روند صلح افغانستان است
(last modified 1398-08-12T10:01:11+00:00 )
عقرب 12, 1398 14:31 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران از کشورهای تاثیرگذار در روند صلح افغانستان است و این روند بدون حضور ایران ناقص می ماند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای تاثیرگذار در روند صلح افغانستان است و این روند بدون حضور ایران ناقص می ماند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در رابطه با مساله صلح افغانستان بخش های مختلفی تاثیرگذار هستند، بخشی قدرت های جهانی مانند امریکا اتحادیه اروپا، روسیه و چین، بخشی قدرت های منطقه ای تاثیرگذار مانند پاکستان، ایران، هند و چین و بخشی هم طرف های مختلف سیاسی داخلی اما تاکنون اجماع خاصی در این سه بخش صورت نگرفته و تا زمانی که چنین نشود دست یابی به صلح هم دشوار است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که نشست های مختلف در کشورهای مختلف در رابطه با افغانستان وجود داشته نبود اجماع میان این بخش های مختلف بوده به عنوان مثال نشست هایی در کشورهای مختلف برگزار شده اما در هر کدام برخی از قدرت های تاثیرگذار نادیده گرفته شده و در نهایت این نشست ها هم نتیجه نداده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در این میان یکی از کشورهای تاثیرگذار در روند صلح افغانستان جمهوری اسلامی ایران است، خط مرزی طولانی با افغانستان دارد، اشتراکات عمیق فرهنگی و تاریخی، حضور میلیون ها مهاجر افغانستانی در ایران، حمایتی که ایران از مجاهدین و دولت مجاهدین در افغانستان داشت، حضور فرهنگی و اقتصادی ایران در دوران بعد از طالبان و کمک های بی شائبه اش را نمی توان نادیده گرفت.

مختاری گفت: روسیه و چین مشکلی با حضور ایران در مساله صلح افغانستان ندارند اما با توجه به تقابل میان ایران و امریکا این حضور  بصورت کامل میسر نشده است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران در این روند حضور نداشته باشد بخشی از کار ناقص می ماند، ابراز امیدواری کرد که اظهارات مقامات افغان در خصوص نقش مهم ایران در مسایل افغانستان و از جمله مساله صلح از سوی خود آنان هم جدی گرفته شود.

مختاری یادآور شد که امریکا یک شریک غیر قابل اعتمادی است و امریکایی ها به وعده ها و قول های خود عمل نمی کنند چنانکه از بسیاری پیمان های بین المللی خارج شده اند و نمونه اخیر آن هم زیر پا گذاشتن تعهداتشان نسبت به کردهای سوریه بود.

این کارشناس افغان با اشاره به دیدار عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ایران در حاشیه نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای و تاکید طرفین بر گسترش روابط و مناسبات گفت: ارتباط دو کشور اسلامی ارتباطی استراتژیک و قابل اعتماد است.

وی اضافه کرد: دولت و مردم افغانستان همواره خواستار روابط نزدیک و استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت های ایران بوده اند اما موانعی هم بر سر این راه وجود داشته که یکی از آن ها حضور امریکا در منطقه بوده است، دیدار آقای عبدالله با آقای جهانگیری هم می تواند در جهت تحکیم روابط دوستی، برادری و استراتژیک موثر باشد.

 

کلیدواژه