قوس 03, 1398 14:51 Asia/Kabul

عضویت افغانستان در شورای اجرایی یونسکو فرصت خوبی برای بهبود وضعیت فرهنگی این کشور است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان عضویت افغانستان در شورای اجرایی سازمان علمی-فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد "یونسکو" را فرصت خوبی برای بهبود وضعیت فرهنگی این کشور دانست.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: افغانستان از کشورهایی است که در ساختن تمدن بشری و توسعه آن نقش و سهم فعالی داشته و دانشمندان بزرگی در این حوزه رشد کرده اند و اگر جنگ های خانمان برانداز در افغانستان بروز نمی کرد وضعیت فرهنگی این کشور بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود هرچند پس از دوره طالبان تلاش شد که وضعیت فرهنگی و آموزشی کشور بهتر شود.

وی افزود: به دلیل میراث فرهنگی که افغانستان دارد و بهتر شدن وضعیت آموزشی آن در سال های اخیر، تلاش صورت گرفته که موقعیت افغانستان در برخی سازمان های فرهنگی و آموزشی مانند یونسکو مورد توجه قرار بگیرد و این گام مثبتی است که زمینه گذاشتن گام های بیشتر را در عرصه آموزشی و فرهنگی برای افغانستان فراهم می کند.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس اگرچه افغانستان دارای پیشینه فرهنگی برجسته است، در شرایط کنونی فساد گسترده اداری و مالی که دامنگیر جامعه می باشد نگران کننده است و در صورتی که وزارت فرهنگ، معارف و برخی نهادهای علمی و تحقیقاتی مانند آکادمی علوم که در چارچوب دولت کار می کنند به صورت منسجم فعالیت نمایند، می توانند کمک هایی را هم از کانال یونسکو جذب کرده و در جهت بهبود وضعیت فرهنگی گام بردارند.

اشراق یادآور شد برخی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی افغانستان در جریان جنگ ها دچار آسیب شده اند و این نهادها می توانند برای بازسازی و ترمیم آن ها، ایجاد کتابخانه ها، بهبود وضعیت آموزشی و این قبیل فعالیت ها بصورت مشترک کار کنند و از کمک های مالی سازمان ملل متحد برخوردار شوند.

این کارشناس افغان گفت: افغانستان به دلیل ناامنی و نبود یک نظام حکومت داری خوب و تقابل برخی نیروهای شامل حکومت دچار معضلاتی است اما با وجود همه این ها مسئولینی که گماشته شده اند باید از فرهنگ افغانستان نمایندگی کنند و در قالب یونسکو کمک ها را جلب و توجه دنیا را به سمت افغانستان معطوف کنند و منافع ملی و ارزش های فرهنگی کشور را در نظر داشته باشند.

گفتنی است: وزارت امور خارجه افغانستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کشور در چهلمین کنفرانس عمومی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد یونسکو در پاریس در یک روند رقابتی موفق به عضویت شورای اجرایی این سازمان برای یک دوره چهار ساله شده است.

 

کلیدواژه