قوس 17, 1398 15:36 Asia/Kabul

سخنگوی طالبان اعلام کرد: دور دهم مذاکرات طالبان و امریکا از همانجایی آغاز شد که دور نهم پایان یافته بود و تغییر خاصی هم در برنامه گفت و گوها ایجاد نشده است

سخنگوی طالبان گفت: دور دهم مذاکرات طالبان و امریکا از همانجایی آغاز شد که دور نهم پایان یافته بود و تغییر خاصی هم در برنامه گفت و گوها ایجاد نشده است.

ذبیح الله مجاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: این گفت و گوها بین امریکایی ها و طالبان و به منظور پایان اشغال افغانستان است و هیچ طرف دیگری چه دولت کابل و چه طرف های دیگر در آن حضور ندارند.

وی با بیان اینکه مذاکرات نمایندگان طالبان با نمایندگان امریکا روز گذشته از سر گرفته شد و دور دهم مذاکرات آغاز شد، اظهار داشت: معاون سیاسی گروه طالبان که رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر هم می باشد هیات این گروه را سرپرستی می کرد. این مذاکرات از ساعت ده قبل از ظهر تا عصر روز شنبه ادامه داشت و طرفین در مورد برنامه نشست های خود گفت و گو کردند و برخی موضوعات را که قرار است در روزهای آینده در مورد آن ها گفت و گو شود بررسی کردند.

این مقام طالبان یادآور شد: ما امیدوار بودیم که مذاکرات در همان نشست های قبلی به پایان برسد، اما وقفه ای از سوی امریکایی ها ایجاد شد و به نظر می رسید که نمی خواهند به مذاکرات ادامه دهند اما اینکه دوباره به گفت و گوها بازگشته اند نشانه خوبی است و این امیدواری وجود دارد که مسایل این بار حل شود.

مجاهد عنوان کرد: موضوعات گفت و گوها همان موضوعات قبلی است و از همانجا که متوقف شده بود دوباره آغاز شده و موضوع جدیدی هم در رابطه با دولت افغانستان در آن اضافه نشده است، اینکه امریکایی ها دولت کابل را در جریان مذاکرات می گذارند یا خیر ارتباطی به ما ندارد، در حال حاضر ما با اداره کابل گفت و گو نمی کنیم بلکه با امریکایی ها آن هم برای پایان اشغال بحث می کنیم.

وی در مورد گمانه زنی هایی در رابطه با بحث در خصوص برقراری آتش بس در این دور از گفت و گوها هم گفت: چنین بحثی وجود ندارد و در توافقنامه ای که قرار است با امریکایی ها امضا شود، آمده است زمانی که امریکایی ها نیروهای خود را از افغانستان خارج می کنند، امنیت مناطق و راه های معدودی تامین شود تا آن ها بتوانند نیروهای خود را خارج کنند. اما آتش بس یا کاهش سطح حملات به دولت کابل فقط پس از پایان اشغال امکان پذیر است به گونه ای که افغان ها بین خود گفت و گو کنند و اگر ممکن بود در این مورد تصمیم گرفته شود.

سخنگوی طالبان با تاکید بر مواضع قبلی این گروه مبنی بر اینکه دولت کابل رسمیتی از نظر آن ها ندارد، گفت: ما دولت کابل را به عنوان یک دولت به رسمیت نمی شناسیم اما این دولت به عنوان یک طرف منازعه شناخته می شود، در افغانستان ما طرف های مختلفی داریم که باهم منازعات و مشکلاتی داشته اند و باید باهم نشست داشته و این مشکلات را حل کنند.

مجاهد گفت: دلیل اینکه ما دولت را به رسمیت نمی شناسیم این است که این دولت دست نشانده امریکا است و امریکایی ها به این دلیل از آن ها طی 18 سال گذشته حمایت کردند که به اشغال خود ادامه دهند زیرا با حساسیت های افغان ها آشنا بودند و خودشان نمی توانستند مستقیماً حاکمیت را به دست داشته باشند.

سخنگوی طالبان در مورد موقعیت این گروه از نظر دیگران هم گفت: طالبان از کسی نخواسته اند که آن ها را به رسمیت بشناسند یا نشناسند، اکنون دنیا می داند که طالبان هم وجود فیزیکی و هم وجود سیاسی دارند و هم یک نیروی نظامی هستند.

وی در مورد نقش کشورهای منطقه در مذاکرات صلح افغانستان هم گفت: اکنون ما در حال گفت و گو با امریکایی ها هستیم اما تمام کشورهای همسایه و منطقه بر این نظر هستند که باید گفت و گو انجام شود و توقف گفت و گوها از سوی دونالد ترامپ را هم نکوهش کردند. آنان معتقدند که پایان اشغال افغانستان باید از راه گفت و گو باشد زیرا این هم به نفع افغانستان است هم به نفع دیگران.

 

کلیدواژه