امکان رسیدن به توافق نهایی در دور جدید مذاکرات امریکا و طالبان بیشتر شده است
(last modified 1398-09-23T09:08:43+00:00 )
قوس 23, 1398 13:38 Asia/Kabul

به نظر می رسد که امکان رسیدن به توافق نهایی و امضای یک توافقنامه در دور جدید مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان نسبت به گذشته بیشتر است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: به نظر می رسد که امکان رسیدن به توافق نهایی و امضای یک توافقنامه در دور جدید مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان نسبت به گذشته بیشتر است.

پیر محمد ملازهی تصریح کرد: از یکسو دولت امریکا برای مصارف داخلی نیاز به این توافق دارد و از سوی دیگر به نظر می رسد که امریکایی ها طالبان را قانع کرده اند که گزینه قابل اتکا برای آنان مذاکره و صلح است.

به گفته این کارشناس سیاسی یک نکته مهم بحث های داخل امریکا است و اینکه آیا دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور استیضاح می شود یا خیر و اینکه این مسئله چه تاثیری روی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امریکا خواهد داشت. در چنین شرایطی تیم حاکم در امریکا نیاز به یک دستاورد در سیاست خارجی خود دارد تا بتواند مسایل داخلی را پوشش دهد.

وی افزود: تیم حاکم در امریکا انتظار دارد که توفیقش در سیاست خارجی هم روی روند استیضاح ترامپ و هم در بهتر شدن موقعیت وی در انتخابات سال 2020 تاثیر بگذارد. بحث سیاست خارجی حکومت امریکا هم در سه نقطه اساسی متمرکز است، کره شمالی، ایران و افغانستان.

به گفته ملا زهی امریکا اختلاف نظرات زیادی با کره شمالی داشته و اگرچه مذاکراتی باهم داشته اند اما در حال حاضر امیدی برای دولت ترامپ وجود ندارد که مسئله کره شمالی را به عنوان یک پیروزی برای خود بداند و به مردم امریکا عرضه کند، در مورد ایران هم تقریباً چنین وضعیتی وجود دارد هرچند تلاش هایی برای مذاکره و میانجی گری برخی کشورها در مورد کاهش تحریم ها وجود دارد. بنابراین تمرکز بیشتر حکومت ترامپ روی افغانستان است.

این پژوهشگر سیاسی عنوان کرد: در صورتی که این حکومت بتواند مسئله گفت و گو با طالبان را به جایی برساند، شانس پیروزی ترامپ بالا خواهد رفت زیرا به طولانی ترین جنگ امریکا که ناتو را هم درگیر کرده پایان می دهد و موفقیت بزرگی در سیاست خارجی اش خواهد بود. بنابراین نیاز حکومت امریکا به رسیدن به صلح با طالبان برای این که به مسئله در داخل افغانستان پایان دهند و منافع خود را در داخل امریکا تامین کنند، تعیین کننده است.

ملا زهی اظهار کرد: یک نکته مهم دیگر این است که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان توانست طالبان را قانع کند که از طریق نظامی نمی توانند پیروز شوند اما از طریق سیاسی می توانند به اهداف شان برسند. خواست طالبان بازگشت به قدرت است و اگر شرایطی بوجود آمده باشد که طالبان قانع شده باشند وارد سیاست شده و شریک بخشی از قدرت شوند می تواند یک موفقیت برای خلیلزاد هم تلقی شود.

این کارشناس سیاسی گفت: به این ترتیب طالبان می توانند تشکیلات خود را تبدیل به یک حزب سیاسی کنند که آن حزب سیاسی با توجه به پایگاهی که در مناطق پشتون نشین دارد و با نگاه به جامعه سنتی افغانستان بتوانند به حضور فعال و حتی پیروزی در انتخابات هم فکر کنند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد طالبان این را پذیرفته اند هرچند ممکن است با انحصارطلبی که هم به لحاظ ایدئولوژیک و هم به لحاظ قومی دارند، به حداقل ها راضی نشوند و شریک شدن در قدرت را بطور کامل نپذیرند اما اینکه بحث واگذاری مناطق پشتون نشین به طالبان مطرح است که بخش زیادی از جمعیت افغانستان را در برمی گیرد، موفقیت بزرگی برای طالبان به شمار می رود و می تواند حتی مدعی پیروزی بر امریکا، ناتو و دولت مرکزی کابل شود.

 

کلیدواژه