جدی 01, 1398 14:45 Asia/Kabul

تلاش هایی برای فراهم شدن زمینه و سهولت حج و زیارت مهاجرین افغانستانی مقیم ایران از طریق این کشور جریان دارد

روحانی فعال افغان گفت: تلاش هایی برای فراهم شدن زمینه و سهولت حج و زیارت مهاجرین افغانستانی مقیم ایران از طریق این کشور جریان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد طاهر مدرسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در حاشیه نشست تخصصی مسلمانان افغانستان؛ حج و حرمین شریفین در مشهد اظهار داشت: در ارتباط با این قضیه چندین بار نامه هایی به ادارات مسئول در جمهوری اسلامی ایران از جمله به سازمان حج و زیارت و وزارت کشور ایران ارسال کرده ایم مبنی بر اینکه برنامه حج مهاجرین افغانستانی از طریق ایران سال هاست که تعطیل شده است.

وی افزود: شرکت کنندگان افغانستانی در این همایش هم در سخنان خود خواستار راه اندازی دوباره این برنامه شدند.

این فعال حوزه مهاجرین و حج و زیارت عنوان کرد که در حال حاضر حج عمره مهاجرین افغانستانی مقیم ایران انجام می شود، حج واجب هم بصورت بسیار محدود و به شکل غیر رسمی و خاصی انجام می شود اما تلاش ها جریان دارد تا برنامه بصورت رسمی و آنگونه که قبلاً بوده و هر ساله حدود دو هزار نفر یا بیشتر مشرف می شدند بار دیگر راه اندازی شود.

به گفته مدرسی یکی از صحبت هایی هم که در نشست مطرح شد این است که باید پیشنهادی را به سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری ارایه کنیم تا حج واجب مهاجرین افغان مقیم ایران و حج عمره آنان از طریق این کشور به صورت رسمی انجام شود و نیز زیارت زائرین مهاجر از سوریه و عتبات عالیات عراق در غیر ایام اربعین حسینی (ع) هم راه اندازی شود.

وی یادآور شد: زیارت اربعین مهاجرین افغانستانی مقیم ایران به خوبی حل شده و جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی هم دارد که قابل قدر است.

 

کلیدواژه