امیدوراری ها نسبت به رسیدن مذاکرات صلح به مراحل نهایی افزایش یافته است
(last modified 1398-10-02T08:50:03+00:00 )
جدی 02, 1398 13:20 Asia/Kabul

امیدوراری ها نسبت به رسیدن مذاکرات صلح به مراحل نهایی و دستیابی به یک توافق که منجر به آرامش نسبی در افغانستان شود، افزایش یافته است

کارشناس سیاسی افغان گفت: امیدوراری ها نسبت به رسیدن مذاکرات صلح به مراحل نهایی و دستیابی به یک توافق که منجر به آرامش نسبی در افغانستان شود، افزایش یافته است.

داکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی سال های گذشته شاهد برنامه های طولانی از سوی طرف های مختلف برای صلح هستیم، اخیراً هم تاکید حامیان بین المللی حکومت افغانستان و خود این حکومت این بوده که فرآیند صلح تسریع شود و در این راستا گام هایی هم از داخل افغانستان و هم از سوی حکومت و نیز از سوی خارجی ها برداشته شده است.

وی افزود: در نشست های مختلفی که از سوی امریکایی ها با طالبان برگزار شده و ادامه پیدا کرده امیدواری هایی وجود دارد که فرآیند این نشست ها بتواند منجر به یک توافق جمعی بین افغانستان و حامیان بین المللی آن و گروه هایی مانند طالبان شود که در مخالفت با دولت افغانستان قرار دارند.

به گفته این کارشناس سیاسی مذاکرات امریکا و طالبان در چندین مرحله انجام شده و پیشرفت هایی هم داشته اما فرآیند صلح تنها مربوط به طرفین این مذاکرات نیست، نقش حکومت افغانستان هم برجسته است و گاهی پیام هایی به مذاکره کنندگان می رسد ضمن اینکه بین طالبان هم اختلاف نظراتی وجود دارد و موضوع صلح گاهی با ابهام مواجه می شود.

اقبال یادآور شد که البته حکومت افغانستان تاکنون برخی اقدامات را به نشانه حسن نیت انجام داده مثلاً تعدادی از زندانیان طالبان را آزاد کرده و حامیان بین المللی افغانستان هم گام هایی در جهت اجرای تعهدات خود برداشته اند اما هنوز نمی توان گفت که توافقات میان طرفین نهایی شده است.

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات امریکایی از جمله وزیر دفاع آن کشور مبنی بر اینکه تا زمانی که امریکا مطمئن نشود افغانستان بار دیگر به مامن تروریست ها تبدیل نمی شود، نیروهای امریکایی در افغانستان حضور خواهند داشت، عنوان کرد: طالبان خواستار خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان هستند اما به نظر نمی رسد که امریکایی ها بخواهند این خواسته را بپذیرند، خارجی ها در نظر دارند که بخشی از نیروهای خارجی به خاطر تثبیت وضعیت در افغانستان در این کشور حضور داشته باشند.

به گفته اقبال اینکه طالبان چگونه این وضعیت را بپذیرند به این بر می گردد که چه امتیازاتی به آن ها داده می شود و این احتمال هم وجود دارد که طالبان مجبور شوند با ادامه حضور بخشی از نیروهای خارجی در افغانستان موافقت کنند و به این ترتیب به توافق نهایی با طالبان دست پیدا کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که توافق بین امریکا و طالبان نهایی شود، تا حدی می تواند ثبات نسبی را به افغانستان برگرداند و در نهایت صلحی برقرار شود که در نتیجه آن آرامش هم در افغانستان حاکم شود.

 

کلیدواژه