تلاش ها برای برطرف کردن مشکلات تبادل دوسویه کالا بین ایران و افغانستان جریان دارد
(last modified 1398-10-07T09:22:03+00:00 )
جدی 07, 1398 13:52 Asia/Kabul

به دنبال برطرف کردن مشکلات تبادل دوسویه کالا بین ایران و افغانستان هستیم تا تبادل کالا بین دو کشور رونق بیشتری بگیرد

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: به دنبال برطرف کردن مشکلات تبادل دوسویه کالا بین ایران و افغانستان هستیم تا تبادل کالا بین دو کشور رونق بیشتری بگیرد.

محمد شاه بیگی در حاشیه نشست خبری مربوط به همایش فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: ما افغانستان را خانه خود و ایران را خانه افغانستانی ها می دانیم و تلاش می کنیم که هر دو کشور از مزیت های رونق بازار استفاده کنند.

وی تاکید کرد: امکان تبادل کالا بین دو کشور باید دو طرفه باشد و به دنبال آن هستیم کالاهای تولیدی افغانستان را که در ایران بازار دارند وارد کنیم، یکی از اقداماتی هم که انجام شده ایجاد کارخانه روغن کنجد است که کنجد از افغانستان وارد و عمل آوری می شود، روغن گیری شده و روغن آن هم صادر می شود.

این مقام مسئول ایرانی عنوان کرد: همین برنامه را در رابطه با خشکبار هم داریم و در حال ایجاد ظرفیت هستیم تا امکان واردات خشکبار افغانستان به ایران و اقدامات پس از آن وجود داشته باشد، خشکبار نیاز به سردخانه، کارخانه عمل آوری، صنایع بسته بندی و صنایع کوچک دارد اما در حال حاضر در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون زیرساخت های لازم در این زمینه وجود ندارد که به دنبال ایجاد این زیرساخت ها هستیم.

شاه بیگی اظهار کرد: در همایشی که قرار است ماه آینده در افغانستان برگزار شود تفاهم نامه هایی با تاجران افغان امضا خواهیم کرد که بر اساس آن ها واردات هم از افغانستان به ایران صورت بگیرد، مشکلاتی در رابطه با قرنطینه و گمرکات وجود دارد که امیدواریم برطرف شده و باعث رونق تبادل کالا بین دو کشور شود.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون همچنان گفت: در این منطقه فرصت های زیادی حتی برای سرمایه گذاری های کوچک وجود دارد که در نظر است سهولت هایی برای افغانستانی های سرمایه گذار در این زمینه ایجاد شود به عنوان مثال این امکان وجود دارد که فرصت هایی از قبیل ایجاد یک مهمانپذیر کوچک، یک مجموعه خدماتی، تعمیرگاه، نانوایی و امثال این ها در اختیار آن ها قرار بگیرد زیرا بیش از چهار هزار نفر در آن منطقه در حال کار هستند ضمن اینکه فرصت سرمایه گذاری های بزرگ حتی در حد پالایشگاه هم وجود دارد.

شاه بیگی یادآور شد که برای مهاجران افغانستانی هم در زمینه اسکان موقت و احداث شهرک های مهاجرنشین و شهرک های فنی برنامه هایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که اگر مهاجران افغان به ایران آمدند در بازگشت صاحب حرفه و فن شده باشند به این خاطر در نظر است که کارگاه های آموزشی در این منطقه ایجاد شود و حتی کسانی که برای کارگری می آیند تبدیل به کارگر ماهر شوند.

 

کلیدواژه