جدی 08, 1398 13:29 Asia/Kabul

صلح افغانستان در صورتی به درستی شکل می گیرد که حکومت، احزاب و شخصیت ها و نهادهای مختلف این کشور در یک اجماع عمومی وارد مذاکرات صلح با طالبان شوند

کارشناس سیاسی افغان گفت: صلح افغانستان در صورتی به درستی شکل می گیرد که حکومت، احزاب و شخصیت ها و نهادهای مختلف این کشور در یک اجماع عمومی وارد مذاکره با طالبان شوند.

داکتر غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با احتمال نهایی شدن گفت و گوهای طالبان و امریکا و دستیابی به یک توافق در این زمینه اظهار داشت اگر این توافق انجام شود بحث گفت و گوهای بین افغانی مطرح می شود که این کار باید با یک اجماع عمومی پیش برود و طرف های مختلف در افغانستان از تک روی پرهیز کنند.

وی افزود: مسئله صلح افغانستان دو بعد دارد یک بعد آن صلح طالبان با نیروهای خارجی از جمله امریکایی ها است و بعد دیگر آن هم نشست بین افغانی و حل مشکلات در خصوص نحوه حضور طالبان در قدرت افغانستان است. در صورتی که مشکلات طالبان با امریکایی ها حل شده باشد روی موضوع نشست بین افغانی تمرکز می شود، در این موضوع باور اکثریت این است که اگر یک اجماع ملی شکل نگیرد و تمام جناح های درگیر شامل نباشند و در مذاکرات با طالبان شریک نشوند ممکن است به نتیجه نهایی نرسیم.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل شکی نیست که اگر حکومت سعی کند مانند گذشته تعدادی را به نمایندگی از مردم افغانستان به دوحه بفرستد، این کار به جایی نخواهد رسید، زیرا در افغانستان، احزاب و شخصیت های سیاسی، جامعه مدنی و گروه های حقوق بشری فعال هستند که طی 18 سال زحمات فراوانی را برای ایجاد و ساختار حکومت کشیده اند و شهید داده اند، بنابراین حضور آن ها و حکومت

می تواند یک اجماع ملی ایجاد کند تا به نمایندگی از حکومت افغانستان با طالبان مذاکره کند، در غیر اینصورت اگر حکومت بخواهد به تنهایی با طالبان وارد مذاکره شود، چنین مذاکره ای به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

سکندری عنوان کرد: در صورتی که طالبان با امریکا به تفاهم برسد، بحث حضور طالبان در قدرت افغانستان مطرح می شود، طالبان هم حکومت فعلی را نمی پذیرند پس یک گزینه این است که حکومتی متشکل از احزاب و شخصیت های سیاسی و طالبان تشکیل شود و در این صورت بحث حکومت موقت مطرح خواهد شد و اگر قرار بر این باشد، در اعلام نتایج نهایی انتخابات هیچ یک از تیم ها برنده اعلام نخواهد شد و بالای پنجاه درصد آراء را بدست نخواهد آورد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد ممکن است حکومت موقتی با حضور احزاب و شخصیت های سیاسی و طالبان ایجاد شود و برای چندین ماه کار کند تا زمینه برای انتخابات مجدد ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اگر شرایط اجماع و تفاهم تمام جریان های سیاسی در افغانستان ایجاد شود با یک اقتدار بزرگ به مذاکره وارد می شوند، اما اگر حکومت، احزاب و جریان ها و شخصیت های سیاسی بخواهند خودشان بصورت جداگانه مذاکره کنند، آسیب خواهند دید.

 

کلیدواژه