جدی 15, 1398 17:49 Asia/Kabul

تصور امریکا از پیامد ترور سردار حاج قاسم سلیمانی برعکس شد و عراقی ها هم شعار مرگ بر امریکا سردادند

کارشناس و روزنامه نگار ایرانی گفت: تصور امریکا از پیامد ترور سردار حاج قاسم سلیمانی برعکس شد به گونه ای که نفرت عراقی ها هم از امریکا بروز کرد و عراقی ها شعار مرگ بر امریکا سردادند.

محمد حسین جعفریان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: تردیدی نیست که امریکایی ها اشتباه کردند زیرا تصور می کردند با حذف سردار سلیمانی یک مانع از سر راه گسترش فعالیت هایشان در خاورمیانه برداشته می شود اما اکنون قضیه برعکس شده به گونه ای که ده ها هزار نفر در عراق برای تشییع پیکرهای شهدا آمدند و شعار مرگ بر امریکا سردادند.

وی افزود: در نماز جمعه کربلا که سیاسی نبوده و هیچ شعار سیاسی هم در آن داده نشده شعار مرگ بر امریکا سرداده شد و با این اتفاق نفرت عراقی ها از امریکا بروز کرد. از سوی دیگر امریکایی ها امید داشتند که بتوانند علیه ایران در عراق کاری کنند که قضیه برعکس شد و پیکان توجه مردم به سمت امریکایی ها برگشت.

این مستندساز جنگ عنوان کرد: برکات این شهادت از نغمات آن بیشتر است و سردار سلیمانی، هم در حیات خود برای امریکا درد سر بود و هم در ممات خود.

این روزنامه نگار فعال گفت: هرچند در ابتدا گزارش های مختلف و متفاوتی در رابطه با قضیه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی منتشر می شد و برخی بر این نظر بودند که سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) گزارش اشتباه به امریکایی ها داده اند و هرچند آنان می دانستند که در آن خط فرماندهان برجسته ای تردد می کنند اما نمی دانستند که سردار سلیمانی هم در داخل خودرو بوده است.

به گفته جعفریان برخی شبکه های خارجی هم اعلام می کردند که تصور بر این بوده که ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی عراق و شیخ نعیم قاسم معاون حزب الله لبنان در داخل خودرو بوده اند و کسی نمی دانسته که سردار سلیمانی هم در آنجا بوده است.

وی اضافه کرد: از آنجا که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مسئولیت این ترور را به عهده گرفت مشخص می شود که امریکایی ها از حضور سردار سلیمانی اطلاع داشته اند و مرتکب این اشتباه شدند.

 

کلیدواژه