جدی 17, 1398 13:19 Asia/Kabul
  • مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش، وداعی همراه با پیام های جهانی
    مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی و همرزمانش، وداعی همراه با پیام های جهانی

مراسم باشکوه تشییع پیکرهای شهید سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شماری از یارانشان، در عراق و سپس در ایران با حضور میلیونی اقشار مختلف مردم برگزار شد.

پیکر شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی امروز (سه شنبه) پس از تشییع در کرمان، به خاک سپرده می شود. این وداع تلخ گرچه پایان یک حیات پر افتخار است، اما یقیناً پایان مبارزه و مقاومت در برابر استکبار نیست.

اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی رویدادی است که در امتداد خصومت ورزی های دیرینه آمریکا علیه ایران قابل تحلیل و بررسی است.

این خصومت ورزی در چهل و یکسال گذشته بی وقفه ادامه یافته است، اما برغم همه توطئه ها، همگام با ایستادگی ملت ایران در مقابل نظام سلطه، خیزشی انقلابی در بین ملت های تحت ستم آغاز شد که آمریکا و رژیم غاصب فلسطین را به وحشت انداخته است.

این بالندگی و اثر گذاری مرهون تلاش و جانفشانی شهدایی همچون سردار سلیمانی بوده است که با پیروزی های بزرگ در میدان نبرد با دشمنان سبب تغییرمعادلات قدرت در منطقه شده اند.

«الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس در تحلیلی با بررسی ابعاد ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا نوشت: "اینکه داعش در اتاق فکر موسسه "رند" (RAND) آمریکا ایجاد شده است، امری است کاملا واضح و شناخته شده و قاسم سلیمانی  سدی در برابر تحقق برنامه های واشنگتن برای غیر انسانی کردن فضای غرب آسیا و سپس گسترش آن به سایر مناطق همجوار و سراسر جهان بود."

این کارشناس سیاسی  افزود: "اعتقادی وجود دارد که تاریخ در مورد همه افراد و همه چیز قضاوت خواهد کرد اما سردار شهید قاسم سلیمانی در حقیقت در زمان زندگی خویش به شخصیتی تاریخی تبدیل شد."

سردار سپهبد قاسم سلیمانی که با ویزای رسمی و به دعوت نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده بود؛ هدف اقدام تروریستی با دستور مستقیم رییس جمهور آمریکا قرار گرفت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با این حرکت تروریستی مرتکب خطای راهبردی بزرگی شد. آمریکا در این اقدام تروریستی، استقلال و تمامیت ارضی و حقوق بین الملل را آشکارا زیر پا گذاشت و به دنیا نشان داد که قانون آمریکا قانون جنگل است.

شاید سکوت برخی کشورها و سازمان ملل، آمریکا را به این باور رسانده که هرکاری بخواهد انجام می دهد، اما دنیا باید بداند که برای صلح و امنیت باید سکوت را بشکند و مقابل زورگویی و یکجانبه گرایی این کشور بایستد.

 مصوبه پارلمان عراق در روز یکشنبه (5 ژانویه 2020) درخصوص اعلام پایان حضور نیروهای نظامی آمریکایی درعراق و خروش پر طنین محکومیت ها و فریاد انزجار از اقدام تروریستی آمریکا در این زمینه پیام روشنی دارد.

شرایط حاکم برمنطقه اکنون سریعتراز آنچه آمریکا و متحدانش تصور کنند، در حال دگرگونی است و روند افول قدرت آمریکا آغاز شده است.

«نوام چامسکی» نظریه پرداز مشهور آمریکایی روز شنبه دراظهاراتی در نیویورک با انتقاد از سیاست‌های واشنگتن نسبت به ایران، گفت: "نظر سنجی‌های مراکز معتبر نشان می‌دهد آمریکا بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است."

چامسکی افزود: "بی ثباتی مفهوم جالبی در گفتمان سیاسی است. وقتی ایران برای دفاع از حمله داعش، به دولت و کردستان عراق کمک می کند، این اقدام "بی ثباتی" تعریف می شود، اما هنگامی که آمریکا به عراق حمله می کند و صدها هزار نفر را به قتل می رساند، میلیون ها نفر را آواره، کشور را نابود و درگیری فرقه ای آغاز می کند که عراق را تجزیه کند و کل منطقه را به هم می زند، تروریسم را در سراسر جهان گسترش می دهد، از آن به عنوان بخشی از رسالت آمریکا برای "ثبات سازی" یاد می شود که باید به نفع جهان ادامه دهیم."

آمریکا با اقداماتش، گستاخانه موازین و هنجارهای بین المللی را بخاطر رژیم اسراییل وحفظ منافع نامشروع درغرب آسیا به بازی گرفته است.

این روند امنیت منطقه و جهان را با خطری بزرگ مواجه کرده است. در چنین وضعیتی مسئولیت هراتفاقی برعهده آمریکاست.

کلیدواژه