جدی 23, 1398 11:56 Asia/Kabul

موضع منفعلانه دونالد ترامپ پس از حملات موشکی ایران به پایگاه نظامی امریکا در عراق به خاطر ترس از برخورد مجدد ایران و برخورد کشورهای قدرتمند منطقه بود

کارشناس سیاسی افغان گفت: موضع منفعلانه دونالد ترامپ پس از حملات موشکی ایران به پایگاه نظامی امریکا در عراق به خاطر ترس از برخورد مجدد ایران و برخورد کشورهای قدرتمند منطقه بود.

بصیر احمد دانشیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات اظهار داشت: موضع آرام و منفعلانه دونالد ترامپ پس از حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه امریکایی عین الاسد در عراق به این دلیل بود که امریکایی ها می دانند اگر برخورد تندی داشته باشند ممکن است بار دیگر مواضعشان از سوی ایران هدف قرار بگیرد ضمن اینکه مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای امریکایی از این کشور هم قابل توجه است.

این استاد دانشگاه افزود: از سوی دیگر انتقاد برخی سناتوران امریکایی از دونالد ترامپ به خاطر هدف قرار دادن سردار قاسم سلیمانی باعث فشار افکار عمومی به او شده که این ها سبب موضع گیری منفعلانه ترامپ شده است.

وی عنوان کرد: البته یک موضوع دیگر هم مطرح است و آن اینکه ممکن است امریکایی ها برنامه های دیگری علیه ایران داشته باشند که روسیه و چین هم به عنوان کشورهای قدرتمند منطقه تلاش می کنند اوضاع را مدیریت کنند و امریکا نگران است که اگر اقدامی بکند با واکنش کشورهای قدرتمند منطقه روبرو شود و نمی خواهد خود را وارد جنگی کند که خارج شدن از آن دشوار باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی تصمیم ترامپ برای ترور سردار سلیمانی عجولانه و بدون مشوره با کارشناسان نظامی و افکار عمومی امریکا اتخاذ شد و پس از آنکه در ایران از انتقام سخت صحبت به میان آمد این انتظار وجود داشت که مواضعی از امریکا هدف قرار بگیرد و این کار صورت گرفت.

وی با اشاره به تاکید مقامات جمهوری اسلامی به خروج امریکا از منطقه اظهار کرد: امریکایی ها از این مسئله احساس خطر می کنند زیرا برای خود منافع زیادی در خاورمیانه تعریف کرده اند و به نفت این منطقه هم احساس نیاز می کنند و اکنون به نظر می رسد که به اشتباه خود پی برده اند، فشار افکار عمومی در امریکا هم در این زمینه بی تاثیر نبوده ضمن اینکه واکنش آنی ایران همچنان به عنوان نقطه ضعفی برای امریکایی ها تلقی می شود.

 

کلیدواژه