بحران آفرینی ویروس کرونا در جهان
(last modified 1398-11-20T09:44:49+00:00 )
دلو 20, 1398 14:14 Asia/Kabul
  • بحران آفرینی ویروس کرونا در جهان
    بحران آفرینی ویروس کرونا در جهان

یکی از مهمترین چالش هایی که این روزها گریبانگیر دولت و مردم چین شده و تبعات آن برای کشورهای دیگر جهان نیز نگران هایی را بوجود آورده ، شیوع ویروس کرونا و افزایش شمار افراد مبتلا به این ویروس است . تازه ترین آمار منتشر شده از سوی دولت چین نشان می دهد که از دسامبر سال 2019 یعنی زمانی که ویروس جدید کرونا برای اولین بار تشخیص داده شد تا کنون موارد ابتلا به این ویروس از مرز 30 هزار نفر گذشته و تعداد افرادی که به دلیل ابتلا به این ویروس جان باخته اند به حدود 700 نفر رسیده است .

به جز کشور چین دست کم ابتلای نزدیک به 180 نفر در کشورهای دیگر جهان نیز گزارش شده است . سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که خطر گسترش این ویروس جدی است و کشورهای جهان باید برای این احتمال خود را آماده کنند . اما این ویروس چیست ، چه خطرهایی دارد و مبارزه با آن چگونه است ؟ موضوعی است که در گفتار امروز درباره آن سخن خواهیم گفت . با ما همراه باشد .

" کرونا ویروس ها " خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از سرما خوردگی معمولی تا عامل بیماری های شدیدتری همچون " سارس " و " مرس " را شامل می شوند . " کرونا ویروس ها " در دهه 1960 میلادی کشف شدند و تا کنون 7 مورد از آنها شناسایی شده اند و آخرین نوع آنها ویروس کروناست که در دسامبر 2019 در شهر " ووهان " چین با همه گیری در انسانها شیوع پیدا کرد . طبق نظر پژوهشگران کرونا ویروس ها اگرچه بیشتر در حیوانات دیده می شوند اما 5 نوع از آنها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند . علایم این بیماری شامل تب و مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس ، تند نفسی و گلو درد و آبریزش بینی است . گرچه نخستین مبتلایان به این بیماری در افرادی بود که در بازار خوراک دریایی کار می کردند اما با توجه به گسترش بیماری در بین افرادی که با حیوانات در تماس نبودند ، سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسیده که انتقال انسان به انسان این بیماری نیز قابل توجه است .

 

مطالعه جدیدی که دانشمندان انجام داده اند ، نشان داده که این ویروس احتمالا از حیوان به انسان منتقل شده است . یافته های آنها که در "مجله ویروس شناسی پزشکی" )journal of Medical Virology  ) منتشر شده ، نشان داده که ویروس کرونای جدید از مارها آغاز شده است . دانشمندان کشف کرده اند که تغییر در یکی از پروتئین های ویروسی کرونای جدید امکان انتقال این ویروس به انسانها را فراهم کرده است . البته این مسئله موضوع جدیدی نیست چرا که در طول 50 سال گذشته تعداد زیادی از بیمار های عفونی پس از جهش تکاملی از حیوانات به انسان ها منتقل شده اند . در دهه 1980 ویروس اچ آی وی (ایدز ) ، در سال های 2004 تا 2007 شیوع انفلونزای مرغی و پس از آن آنفلونزای خوکی ، سپس بیماری ابولا و در سالهای اخیر سارس ، مرس و کرونا بیماری های بوده اند که از حیوانات وحشی به انسانها سرایت کرده اند .

 

اولین موارد آلودگی به ویروس کرونا که شباهت زیادی به ویروس ذات الریه دارد در 31 دسامبر 2019 در چین گزارش شد . از آن زمان ضمن گسترش این بیماری در چین ، ویروس کرونا به کشورهای دیگر از جمله تایلند ، ژاپن ، کره جنوبی ، آمریکا ، استرالیا ، فرانسه ، هنگ کنگ و تایوان نیز رسیده است . در ماه ژانویه یک مورد احتمالی در کانادا گزارش شد و یک مورد بیمار هم در لیسبون پرتغال گزارش شد . البته هنوز آمار دقیقی از مرگ و میر ناشی از این ویروس در دست نیست اما آمارها نشان می دهد که اغلب بیمارانی که فوت شده اند بیش از 60 سال سن داشته اند .ولی مرگ چند جوان از جمله  دکتر «لی ون‌لیانگ»، چشم‌پزشک ۳۴ ساله چینی که نخستین بار نسبت به شیوع «ویروس مشابه سارس» به همکاران خود هشدار داده بود، نگرانی ها در مورد این بیماری را بیشتر کرده است . 

لی ون‌لیانگ، چشم‌پزشک ۳۴ ساله چینی که نخستین بار نسبت به شیوع «ویروس مشابه سارس» به همکاران خود هشدار داده بود، درگذشت

 

به رغم آنکه اکنون وجود این بیماری در 23 کشور جهان تایید شده است اما " سیلوی برایاند " مدیر پیشگیری از بیمار های عفونی سازمان بهداشت جهانی می گوید : " ما فعلا در مرحله همه گیری جهانی نیستیم . ما در مرحله اپیدمی چند کانونی هستیم و سعی می کنیم سرایت این بیماری را در این کانون ها متوقف کنیم . " در راستای مبارزه با گسترش ویروس کرونا اقدامات دولت چین برای عدم همه گیری این بیماری مهلک مورد تقدیر سازمان های جهانی و بسیاری از دولت های جهان بوده است .

 

به عنوان نمونه در شهر 9 میلیون نفری " ووهان " چین ، اولین شهری که ویروس کرونا در آنجا مشاهده شد ، اقدامات ویژه ای برای جلوگیری از انتشار ویروس تازه انجام شده است . فرودگاه ها و ایستگاه های قطار این شهر بر مسافران خروجی بسته شده و برای شبکه های اتوبوس رانی ، مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی مقررات ویژه ای وضع شده و به ساکنان این شهر توصیه شده که از تردد در محل های پر جمعیت و تجمعات عمومی پرهیز کنند . ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در این شهر ظرف مدت 10 روز از دیگر اقدامات موثر دولت چین برای مقابله با این ویروس مهلک بوده است .مجموع این اقدامات سبب شد تا مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه ای ضمن تقدیر از دولت چین بگوید :" اینها اقداماتی خیلی قوی هستند که انتشار ویروس کرونا در سطح بین المللی را به حداقل می رساند ."

 

در صد و چهل و ششمین نشست هیات اجرایی سازمان بهداشت جهانی که روز دوشنبه گذشته ( سوم فوریه 2020 ) در ژنو برگزار شد ، " تئودور آدهانوم گبریسوس " دبیرکل این سازمان ، حمایت کامل از دولت چین برای مبارزه با این بیماری را ابراز کرد . وی گفت که استراتژی چین نه تنها قدرتمند بلکه موثر است .در خارج از چین تنها 146 مورد تایید شده در 23 کشور دیگر وجود دارد که این تعداد در مقایسه با شیوع بیماری های دیگر بسیار کم است و دلیلی برای وحشت مردم وجود ندارد .

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفتگویی تلفنی با " وانگ یی "( Wang Yi)وزیر خارجه چین از اقدامات موفقیت آمیز چین در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا قدردانی کرد و گفت : چین نه تنها از وخیم تر شدن وضعیت در داخل این کشور جلوگیری می کند بلکه مانع گسترش و شیوع این بیماری در جهان است. " ظریف " در حساب تویئتری خود نیز به زبان چینی نیز ضمن تقدیر از دولت چین نوشت : " سوء استفاده آمریکا از این خطر را محکوم می کنیم .چین قطعا نسبت به ایالات متحده آمریکا در جلو گیری و کنترل آنفلونزای N1H1 در سال 2009 مسئولیت پذیرتر و موفق تر بوده است. "

 

این واقعیت را سخنگوی وزارت خارجه چین نیز مورد تایید قرار داد و در مصاحبه ای دراین باره ضمن انتقاد از اینکه آمریکا از ابتدای شیوع ویروس کرونا ، در حال ایجاد فضای رعب و وحشت است ، اعلام کرد که واشنگتن هیچ کمک قابل ملاحظه ای در زمینه مقابله با این بیماری به پکن نکرده است  . ابن در حالی است که وزارت خارجه چین از دولت و مردم ایران در همکاری برای جنگ با ویروس کرونا قدردانی کرده است . سخنگوی وزارت خارجه چین در یکی از نشست های خبری اخیر خود  به این موضوع اشاره کرد و گفت که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اولین وزیر خارجه در میان کشورهای جهان بود که در مبارزه چین با ویروس مهلک کرونا به طور عمومی حمایت کرد . وی همچنین از اهدای 3 میلیون ماسک بهداشتی از سوی ایران به چین خبر داد .

 

به طور یقین در هنگام بروز چنین رخدادهایی ، شکیبایی ، همدلی و همکاری و قضاوت های منطقی ، آرام و مبتنی بر علم می تواند مسائل را بهتر حل کند . در این گونه موارد ایرانی ها همواره با یادآوری  این دو بیت از اشعار سعدی شاعر بزرگ ایرانی در کمک به همنوعان خود تلاش می کنند  :

بنی آدم اعضای یکدیگرند                 که در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگار                دگر عضوها را نماند قرار

کلیدواژه