انتخابات در نظام اسلامی از نظر دینی، ملی و فردی دارای اهمیت بسزایی است
(last modified 1398-11-30T08:36:20+00:00 )
دلو 30, 1398 13:06 Asia/Kabul

انتخابات در نظام اسلامی و حضور مردم در آن از نظر دینی، ملی و فردی دارای اهمیت بسزایی است

کارشناس و فعال فرهنگی-اجتماعی افغان تاکید کرد: انتخابات در نظام اسلامی و حضور مردم در آن از نظر دینی، ملی و  فردی دارای اهمیت بسزایی است.

حجت الاسلام محمد حسین هاشمی اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نزدیک شدن زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران اظهار داشت: در اوضاع کنونی که جمهوری اسلامی ایران در شرایط خاصی قرار دارد و تحریم های ظالمانه ای هم از سوی امریکا علیه ایران وضع شده، حضور گسترده مردم در انتخابات اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: دشمنان جمهوری اسلامی درصدد هستند که پایه های مردمی را در این کشور متزلزل کنند، این پایه های مردمی برای نظام تجربه جدیدی است و در قرن بیستم توسط حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذاری شد که پس از آن مردم پای صندوق های رای حاضر شده و رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و مسئولان کشور را انتخاب می کنند.

این روحانی افغان عنوان کرد: اهمیت انتخابات و حضور تمام اقشار مردم در آن از این جهت است که در نظام مردم سالاری دینی حضور و نقش مردم پایه های اصلی حکومت و نظام را تشکیل می دهد. سابقه انتخابات نشان داده که مردم ایران همواره بصورت گسترده پای صندوق های رای حضور پیدا می کنند و انتظار می رود با توجه به شرایط حاکم در منطقه مردم ایران بصورت پرشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

به گفته هاشمی اخلاقی حضور گسترده مردم پای صندوق های رای می تواند پاسخ محکمی به تحریم های گسترده امریکا و راهی برای عبور از شرایط تحریم باشد.

این کارشناس فرهنگی-اجتماعی اظهار کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز جایگاه ویژه ای دارد چنانکه حضرت امام خمینی (ره) هم فرمودند مجلس در راس همه امور است، در آموزه های دینی هم تاکید شده که مردم نسبت به سرنوشت خود بی تفاوت نباشند چنانکه در قرآن کریم هم به اهمیت نقش مردم در تعیین سرنوشت خودشان تاکید شده است. بنا بر این در صورتی که مردم خودشان برای تغییر در سرنوشت خود تصمیم نگیرند دیگران برای آن ها تصمیم خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: پس انتخابات و حضور در آن، هم از نظر دینی، هم از نظر ملی و هم از نظر فردی دارای اهمیت بسزایی است، از نظر دینی به عنوان یک وظیفه شرعی در نظام اسلامی، از نظر ملی برای اینکه مردم بالاخره در یک کشور زندگی می کنند و از نظر فردی به عنوان یک انسان با درک و فعال در عرصه های اجتماعی. بنابراین چنین حضوری قطعاً سرنوشت ساز است.

 

کلیدواژه