امریکا حق دخالت در امور افغانستان و آزاد کردن زندانیان طالبان را ندارد
(last modified 1398-12-13T10:17:14+00:00 )
حوت 13, 1398 14:47 Asia/Kabul

افغانستان یک کشور مستقل است و امریکا حق دخالت در امور داخلی این کشور از جمله آزادی زندانیان طالبان را ندارد

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: افغانستان یک کشور مستقل است و امریکا حق دخالت در امور داخلی این کشور از جمله آزادی زندانیان طالبان را ندارد.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر اینکه امریکا صلاحیت رهایی زندانیان طالبان را ندارد و این موضوع در حیطه اختیارات دولت افغانستان است، اظهار داشت هرچند امریکا طی هجده سال گذشته به دولت و نیروهای امنیتی افغانستان و همچنان برای بازسازی این کشور و رشد ادارات کمک کرده اما اجازه دخالت در اموری را ندارد که مربوط به دولت افغانستان می شود.  

وی با اشاره به امضای توافقنامه بین امریکا و طالبان که موضوع آزادی پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی نیروهای امنیتی افغانستان در آن گنجانده شده عنوان کرد: اینکه امریکا با هر گروهی خارج از افغانستان توافقی می کند به این معنی نیست که می تواند در امور مربوط به دولت افغانستان دخالت کند. افغانستان عضو سازمان ملل متحد است و بر اساس منشور ملل متحد صلاحیت ها و مسئولیت های یک کشور مستقل را دارا است، زمانی هم که یک تصمیم گرفته می شود باید در آن قوانین بین المللی و مولفه های دمکراسی رعایت شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: موضوع رهایی زندانیان طالبان فقط مربوط به دولت افغانستان و نظام این کشور است و نظام هم زمانی در این زمینه تصمیم می گیرد که طالبان شامل مرحله دوم مذاکرات شوند زیرا مرحله اول مذاکرات طالبان، با امریکایی ها بود و اکنون باید با افغان ها وارد مذاکره شوند، مشکلات خود را حل کنند و در مورد آزادی زندانیان بصورت متقابل هم صحبت کنند.

خروتی اظهار کرد: اینگونه هم نیست که همه چیز دوباره از صفر شروع شود یعنی سیستم های کنونی همه از بین بروند و نظام جدیدی ایجاد شود هیچ کس این را نمی خواهد و اگر طالبان چنین خواسته ای داشته باشد خیال و محال است، امریکا هم اگر در برابر طالبان نرمش نشان می دهند به خاطر انتخاباتی است که در پیش دارند.

این فعال رسانه ای گفت: اکنون هم اگر در امریکا نظر سنجی شود بسیاری از امریکایی ها مخالف تفاهم نامه با گروهی خواهند بود که سال ها آن را به عنوان تروریست می شناختند، گروهی که سربازان امریکایی را کشتند، مردم افغانستان را به خاک و خون کشیدند و خانه های آن ها را ویران کردند. هضم تفاهم با چنین گروهی هم برای مردم امریکا و هم برای مردم افغانستان مشکل است.

خروتی با اشاره به اینکه موضوع آزادی شش هزار زندانی (پنج هزار نفر از طالبان و یک هزار نفر از نیروهای افغان) که در توافقنامه امریکا و طالبان آمده، گفت: متن این توافقنامه باید قبل از امضا در اختیار دولت و مردم افغانستان قرار می گرفت، در مجموع بین یازده تا دوازده هزار تن از طالبان در زندان های حکومت افغانستان زندانی هستند اما امریکا اجازه آزادی آن ها را ندارد.

وی تصریح کرد: اینکه دونالد ترامپ می گوید پنج هزار زندانی طالبان را آزاد می کند اساسی ندارد، افغانستان یک کشور اشغال شده نیست که کسی چنین اختیاری داشته باشد و رئیس جمهور افغانستان هم دست نشانده امریکا نیست که هر خواسته آن را برآورده کند.

 

کلیدواژه