حوت 15, 1398 09:24 Asia/Kabul
  •  انتقاد کابل از اظهارات وزیر خارجه پاکستان

وزارت امور خارجه افغانستان اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان را مداخله جویانه خواند و از آن انتقاد کرد.

در بیانیه اعتراضی وزارت امورخارجه افغانستان آمده است، اظهارات "شاه محمود قریشی" به جز ایجاد فضای بی اعتمادی، نمیتواند در بهبود روابط بین دو کشور موثر باشد.

"شاه محمود قریشی" وزیر خارجه پاکستان روز سه شنبه گفته‌ بود، برای حل بحران میان کابل و اسلام آباد به دخالت آمریکا نیازی نیست و پس از خروج نظامیان آمریکایی، افغانستان باید مستقیما با پاکستان وارد مذاکره شود. 

شاه محمود قریشی همچنین یادآور شده بود که افغانستان بجای گسترش روابط با آمریکا، باید با پاکستان روابط خود را توسعه دهد تا مشکلات بین دوکشور حل شود.

پس از توافق امریکا با طالبان برای توقف جنگ در افغانستان ، مقامات دولت پاکستان با صراحت بیشتری که حاکی از تقویت اعتماد به نفس آنان در عرصه سیاست  خارجی است، درباره لزوم خروج آمریکا از افغانستان سخن گفته اند.

تا پیش از امضای این توافقنامه، برغم انکه پاکستان  سیاست های آمریکا را مورد انتقاد قرار می داد، اما درباره مسئله خروج نظامیان خارجی از افغانستان با احتیاط بیشتری موضعگیری می کرد.

با مطرح شدن خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در قالب توافق صلح با طالبان در ۲۹ فوریه در دوحه پایتخت قطر بین دو طرف به امضا رسید ، عمران خان نخست وزیر پاکستان خارج شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان را موجب کاهش مشکلات این کشور و منطقه دانست.

در چارچوب چنین شرایطی است که شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز با اشاره به قرار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ، گفت وگوهای مستقیم کابل و اسلام آباد برای حل اختلافات دوجانبه را مورد تاکید قرار داده است.

تاکید  بر حل اختلافات افغانستان و پاکستان در چارچوب روندی دوجانبه و مبتنی بر اصل گفت وگو، قاعده ای پذیرفته شده در عرصه روابط بین الملل است که میزان اثر گذاری آن بر حل اختلافات قابل ملاحظه خواهد بود.

چنانچه دو کشور نتوانند زمینه ای برای گفت وگو های دوجانبه فراهم کنند، طبق عرف موجود در نظام بین الملل معمولا کشورهای میانجی درصدد مهیا کردن زمینه مذاکرات برمی آیند.

با وجود چنین مدلی از حل اختلافات دوجانبه است که وزیر خارجه پاکستان بر اهتمام کابل و اسلام آباد برای انجام گفت وگوهای دوجانبه برای حل اختلافات تاکید کرده است.

به نظر میرسد آن بخشی از سخنان قریشی مورد اعتراض افغانستان قرار گرفته است که وی توصیه کرده کابل بدنبال توسعه روابط با واشنگتن نباشد که چنین موضعی  مداخله در امور داخلی افغانستان ارزیابی شده است.

کلیدواژه