حوت 26, 1398 17:55 Asia/Kabul

راه حل معقول بن بست سیاسی کنونی در افغانستان کنار آمدن دو طرف مدعی قدرت، تقسیم عادلانه قدرت و مذاکره مشترک با طالبان است

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: راه حل معقول بن بست سیاسی کنونی در افغانستان کنار آمدن دو طرف مدعی قدرت، تقسیم عادلانه قدرت و مذاکره مشترک با طالبان است.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در اینصورت احتمال اینکه طالبان راحت تر گفت و گو با هیات ترکیبی آنن را بپذیرند، بیشتر است.

وی افزود: شرایط سیاسی که در افغانستان پیش آمده که ناشی از اختلاف بین دو تیم مطرح انتخاباتی و مدعی پیروزی است و هر کدام برای خود مراسم تحلیف برگزار کردند، به سود طالبان است و این گروه از چنین شرایطی نهایت استفاده را خواهد کرد و این حالت دوگانه ابتکار عمل را در اختیار طالبان قرار می دهد نه دولت افغانستان.

به گفته این کارشناس سیاسی باید دیده شود که آیا طرف اشرف غنی و طالبان هیاتی را که عبدالله عبدالله می خواهد برای مذاکرات صلح با طالبان تشکیل دهد می پذیرند یا خیر. این هیات بیشتر متشکل از جهادی های سابق است که با طالبان جنگیده اند و بعید است این گروه مذاکره با چنین هیاتی را بپذیرد و به نظر می رسد تلاش عبدالله برای تشکیل این هیات بیشتر برای اعمال فشار بر دولت آقای غنی است تا راهی برای مشارکت در قدرت پیدا کند و صدای واحدی را به وجود آورد.

ملازهی عنوان کرد: در صورتی که یک موضع واحد در کابل وجود داشته باشد، یک هیات ترکیبی از سوی اشرف غنی و عبدالله عبدالله تشکیل شود و امریکایی ها هم  از طالبان بخواهند ممکن است مذاکره با آن را بپذیرند. 

وی اظهار کرد: لازمه آغاز و پیشبرد مذاکرات بین افغانی نوعی مصالحه بین تیم های اشرف غنی و عبدالله عبدالله است آن هم به گونه ای که یک دولت ترکیبی به وجود آید و یکی از آن ها به عنوان رئیس جمهور پذیرفته شود. بنابراین یکی از آن ها باید کوتاه بیاید که به نظر نمی رسد آقای غنی کوتاه بیاید که اگر هم چنین شود طالبان عبدالله عبدالله را به عنوان رئیس جمهور نخواهند پذیرفت. بنابراین بهتر است طرف اشرف غنی و عبدالله عبدالله وارد گفت و گو شوند و به نوعی تقسیم عادلانه قدرت تن بدهند در صورتی که اینگونه نشود ممکن است امریکا چنین شرایطی را تحمیل کند که در آن صورت ابتکار عمل را هم به دست گرفته و مطابق شرایط و منافع خودش عمل خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی در رابطه با آزادی زندانیان طالبان که اشرف غنی تصمیم گرفته به صورت تدریجی باشد اما طالبان خواستار آزادی پنج هزار زندانی خود بصورت یکجا هستند هم گفت: در این زمینه آقای اشرف غنی یک ابتکار به خرج داد و آن اینکه توافق امریکا و طالبان را در رابطه با آزادی پنج هزار زندانی طالبان قبول نکرد و ابتکار خود را دارد ضمن اینکه نمی توانست در برابر توافق امریکا و طالبان مقاومت کند.

ملازهی بیان داشت که از سوی دیگر طبیعی است که طالبان فرمول اشرف غنی را برای آزادی زندانیان این گروه قبول ندارد و به امریکا فشار می آورد که طبق توافق باید زندانیان آن ها بصورت یکجا آزاد شوند اما به هر صورت اشرف غنی به دنبال آن است که وارد فضای مذاکره با طالبان شود و بعد تمام زندانیان طالبان را آزاد کند.

وی اضافه کرد: راه حلی که اشرف غنی در نظر دارد این است که اولاً ابتکار، ابتکار امریکایی و طالبانی نباشد و ثانیاً امتیازی به دست آورد و در صورتی که طالبان حاضر شوند با دولت آقای غنی وارد مذاکره شوند حتی خواهند توانست زودتر از زمانی که آقای غنی تعیین کرده به آزادی زندانیان خود برسند.

 

کلیدواژه