پیشنهادات خوراکی در فضای مجازی برای پیشگیری یا درمان کرونا مبنای علمی ندارد
(last modified 1399-01-17T12:55:53+00:00 )
حمل 17, 1399 17:25 Asia/Kabul

مواد یا گیاهان دارویی که از طریق فضای مجازی برای پیشگیری یا درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا پیشنهاد می شود، مبنای علمی ندارد

پزشک باتجربه افغانستانی تاکید کرد: مواد یا گیاهان دارویی که از طریق فضای مجازی برای پیشگیری یا درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا پیشنهاد می شود، مبنای علمی ندارد.

داکتر احمد شاه فرهت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با انتشار برخی کلیپ ها در فضای مجازی در مورد ضرورت استفاده از مواد غذایی و یا داروهای گیاهی با طبع گرم برای مقابله با کرونا و احتمال استفاده مردم از این مواد بصورت خودسرانه و مکرر هم گفت: داروهای گیاهی و سنتی برای درمان بعضی از بیماری ها قابل استفاده است اما شروطی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: موثریت این داروها ابتدا باید از نظر علمی مورد تحقیق قرار بگیرد و در صورت مفید بودن به یک کمیته علمی داوری تحویل داده شود که این کمیته هم تحقیق را مورد بررسی قرار می دهد و اگر علمی بود مجوز استفاده صادر می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو هیات علمی این دانشگاه عنوان کرد: نکته مثبت فضای مجازی این است که اطلاع رسانی در آن به سادگی انجام می شود و نکته منفی آن این است که اطلاعات نادرست هم ارایه می شود و به عبارتی باز بودن فضای مجازی برای اظهار نظر همگان مشکل ساز شده است، در رابطه با موضوع کرونا هم هر کسی پیشنهادی ارایه می کند، یکی چای سیاه، یکی زنجبیل، یکی گردو و دیگری چیز دیگری را پیشنهاد می دهد که چنین پیشنهاداتی مبنای علمی ندارد و تاکنون کسی از نظر علمی آن ها را ثابت نکرده است.

این پزشک فوق تخصص افغان گفت: با وجود تلاش بسیاری از کشورهای پیشرفته تاکنون داروی قطعی برای درمان کرونا ساخته نشده است، بنابراین موادی که در فضای مجازی پیشنهاد می شود چندان موثر نیست و چه بسا استفاده بی رویه از آن ها مضر هم تمام شود.

داکتر فرهت همچنان اظهار کرد: بر اساس تحقیقات علمی که تاکنون انجام شده انتشار این ویروس بیشتر از طریق ترشحات دهان، بینی و چشم صورت می گیرد و بیشتر هم سیستم تنفسی را درگیر می کند، حتی اگر داخل معده هم وارد شود ماندگاری ندارد و از طریق شیر مادر نیز به طفل منتقل نمی شود و از راه های دیگر مانند ارتباط جنسی هم قابلیت انتقال ندارد.

به گفته این پژوهشگر ارشد علوم پزشکی شدت انتشار این ویروس احتمالاً تا چند ماه آینده کاهش پیدا می کند اما مقداری از آن باقی می ماند که یکی از نگرانی ها بازگشت آن برای سال جاری است. برای سرکوب ویروس هم باید دو کار انجام شود یکی اینکه واکسن آن ساخته شود و دیگر اینکه داروی مناسب برای درمان آن ساخته شود که پیش بینی می شود برای ساخت واکسن یا دارو به یک تا دو سال زمان نیاز است.

داکتر فرهت در بخشی از گفت و گو با اشاره به تشکیل برخی گروه های خودجوش مهاجرین افغانستانی برای ضد عفونی خیابان ها و معابر عمومی در برخی از نقاط کم برخوردار مشهد و مثبت خواندن این اقدامات هم گفت: دولت هایی که از توان و نیروی مردمی در امور استفاده می کنند موفق هستند.

این پزشک فعال اجتماعی بیان داشت: کشورهایی که سازمان های مردم نهاد در آن ها اقداماتی  انجام می دهند کشورهای موفقی هستند، در جمهوری اسلامی ایران هم این کار رواج دارد و حتی در بین مهاجرین افغانستانی مقیم ایران هم این کار ترویج شده است، به عنوان مثال در بحث مبارزه با شیوع ویروس کرونا، در مشهد گروه هایی ایجاد شده که مواد ضد عفونی کننده را از مراکز بهداشتی دریافت می کنند و مناطقی را که اوضاع اقتصادی مردم در آن ها چندان مناسب نیست ضد عفونی می کنند که کار باارزشی است.

وی با آرزوی سلامتی برای اعضای چنین گروه هایی به آنان توصیه کرد که در هنگام انجام این کار فاصله خود را با دیگران حفظ و حتماً از ماسک استفاده کنند.

 

کلیدواژه