فشارها و مشکلات موجود احتمال رسیدن اشرف غنی و عبدالله به تفاهم را افزایش داده است
(last modified 1399-01-30T09:49:49+00:00 )
حمل 30, 1399 14:19 Asia/Kabul

فشارهای خارجی و داخلی بر دو تیم انتخاباتی و مشکلات موجود در داخل افغانستان احتمال رسیدن آن ها به تفاهم را افزایش داده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: فشارهای خارجی و داخلی بر دو تیم انتخاباتی و مشکلات موجود در داخل افغانستان احتمال رسیدن آن ها به تفاهم را افزایش داده است.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پیشنهادی که مدتی قبل از سوی محمد اشرف غنی به عبدالله عبدالله شد مبنی بر اینکه ریاست شورای عالی صلح یا شورای عالی مصالحه را به عهده بگیرد از سوی آقای عبدالله پذیرفته نشد، اکنون هم آقای عبدالله به دنبال آن است که پیشنهاد مشخص خود را ارایه کند در عین حال در کنار گفت و گوهای دو تیم انتخاباتی که هر دو خود را پیروز انتخابات می دانند میانجی گری هایی هم بین آنان شده است.

وی افزود: اما اخیرا فشارها بر هر دو تیم برای دستیابی به یک توافق بیشتر شده، هم فشارهای جامعه جهانی و کشورهای تاثیرگذار در افغانستان و هم فشارهای داخلی و نهادهای سیاسی و مدنی و مردم افغانستان.

به گفته این کارشناس سیاسی در این فشارها تاکید بر دو موضوع است یکی اینکه مدیریت مبارزه با کرونا در شرایطی که اختلافات سیاسی داخلی وجود دارد بسیار دشوار است و مردم از آن آسیب می بینند، موضوع دیگر گسترش ناامنی ها است، هرچند در توافقنامه طالبان با امریکا تاکید شد که خشونت ها کاهش پیدا کند اما طالبان خشونت ها را افزایش و دامنه جنگ را گسترش داده اند.

امینی عنوان کرد: پس از توافق امریکا و طالبان، این گروه بیش از 200 حمله به نیروهای مسلح افغانستان سازماندهی کرده، جنگ به شدت جریان دارد و مردم افغانستان بیشترین آسیب را از این ناحیه می بینند از اینرو فشارها بر هر دو تیم انتخاباتی و مخصوصاً آقای غنی و آقای عبدالله زیاد است و احتمال آن وجود دارد که با توجه به این شرایط به توافقاتی برسند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: اگر این توافق حاصل نشود خطرات جدی دامنگیر افغانستان خواهد شد، جنگ روز به روز شدت پیدا می کند و احتمال قدرت یابی طالبان روز به روز بیشتر می شود و اگر شرایط به گونه کنونی ادامه پیدا کند ممکن است طالبان به راحتی بر اوضاع مسلط شوند.

وی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا هم روز به روز مشکلات را بیشتر می کند و مردم از این ناحیه بسیار نگران هستند ضمن اینکه قرنطینه و بیکاری و دشواری های اقتصادی ناشی از آن بر مشکلات مردم افزوده و در حالی که مردم از قبل با مشکلات اقتصادی دست به گریبان بودند اکنون سختی های آنان بیشتر شده است، بنابراین بخشی از مشکلات موجود هم به اختلافات بین دو تیم انتخاباتی مدعی پیروزی برمی گردد که باید به آن توجه شود.

 

کلیدواژه