وجود اختلافات در درون تیم ثبات و همگرایی بر سر پذیرش ریاست شورای مصالحه از سوی عبدالله
(last modified 1399-02-06T06:23:36+00:00 )
ثور 06, 1399 10:53 Asia/Kabul

اختلافاتی در درون تیم ثبات و همگرایی بر سر پذیرش ریاست شورای مصالحه از سوی عبدالله عبدالله وجود دارد

عضو پارلمان افغانستان گفت: اختلافاتی در درون تیم ثبات و همگرایی بر سر پذیرش ریاست شورای مصالحه از سوی عبدالله عبدالله وجود دارد.

غلامحسین ناصری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بر اساس گزارش های موجود از درون تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله تعدادی از شخصیت ها و افرادی که در کنار وی قرار داشتند از او فاصله گرفته اند و در مذاکرات با طرف ارگ ریاست جمهوری به دنبال جایگاه و موقعیتی برای خود هستند.

وی افزود: به نظر می رسد که شکافی بین اعضای تیم عبدالله عبدالله ایجاد شده و برخی از افرادی که با وی ارتباط دارند هم از این سخن می گویند که تعدادی از اعضای ارشد تیم ثبات و همگرایی با پذیرش ریاست شورای مصالحه توسط عبدالله عبدالله که از سوی اشرف غنی به او پیشنهاد شده، مخالفت دارند و به این دلیل کشمکش درونی تیم ثبات و همگرایی ادامه دارد، از اینرو این تیم نتوانسته تاکنون طرح خود را در مورد چگونگی تشکیل دولت آماده و ارایه کند.

این کارشناس افغان در مورد موضوع امارت اسلامی طالبانی و اینکه این گروه به دنبال برقراری آن است، عنوان کرد: در برداشت افکار عمومی از حکومت داری در افغانستان و بخصوص با توجه به دوران چند ساله تلخ و ارتجاعی حکومت طالبان، چنین حکومتی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

به گفته ناصری روند صلح با طالبان هم تاکنون ناتمام مانده و حتی طی چند روز گذشته جنگ در برخی ولایت ها تشدید شده و عملیات طالبان باعث تلفات نیروهای محلی افغان و نیروهای این گروه شده است.

ناصری یادآور شد: طالبان پس از امضای توافقنامه با امریکا اعلام کردند که دیگر کاری با نیروهای امریکایی در افغانستان ندارند اما فشارها بر نیروهای امنیتی افغانستان را افزایش دادند و تلاش کردند که قلمرو تحت نفوذ خود در افغانستان را توسعه دهند اما موفق به این کار نشده اند، ممکن است جنگ و تلفات ادامه پیدا کند اما طالبان به اهداف خود نخواهند رسید.

این عضو پارلمان افغانستان در مورد ترکیب هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان با طالبان هم گفت: ترکیب این هیات خوب است و افرادی از اقوام و اقشار مختلف در آن حضور دارند اما زمینه مذاکره تاکنون فراهم نشده که دلایل مختلفی هم دارد از جمله اینکه طالبان هنوز حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند چنانکه عباس استانکزی از اعضای ارشد طالبان در قطر گفته است که احتمالاً افرادی از حکومت در ترکیب هیات صلح با این گروه حضور دارند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که حکومت افغانستان به دنبال مذاکره مستقیم با طالبان است اما این امر تحقق پیدا نکرده زیرا طالبان می گویند تمام جنگجویان این گروه که در میدان جنگ توسط نیروهای امنیتی افغانستان دستگیر شده اند باید به شکل دسته جمعی آزاد شوند که این زمینه ای برای مذاکرات مستقیم طالبان و حکومت افغانستان خواهد بود.

 

کلیدواژه