میزان 19, 1395 12:15 Asia/Kabul
  • آغازبه کار اجلاس سران مجمع آسیایی در تایلند

دومین اجلاس سران مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ای.سی.دی) با شعار ‘آسیای واحد، توانمندی های گوناگون’ در حالی در بانکوک پایتخت تایلند برگزار میشود که جهان بیش از هرزمانی نیازمند گفتگو و حل اختلافات از طریق گفتگو است.

دومین اجلاس سران مجمع ۳۴ عضو دارد که شامل کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه. آن) و کشورهای دیگر از جمله افغانستان، بحرین، بنگلادش، بوتان، چین، هند، ایران، ژاپن، قزاقستان و کره جنوبی است .

مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ACD) با هدف کمک به توسعه اقتصادی و فراهم سازی بسترهای رسیدن به صلحی پایدار از طریق گفت وگو و تعامل درون منطقه ای میان دولت ها در وهله اول و سایر بازیگران در وهله دوم تشکیل شده است .این مجمع را به گونه ای می توان فراگیر ترین اجلاس آسیایی دانست که می کوشد با حضور کشورهای مختلف از اتحادیه ها و انجمن ها و تشکلهای منطقه ای در گستره آسیا ،بیش از پیش زمینه تفاهم و گفتگو را برای رسیدن به صلحی پایدار در قاره کهن فراهم کند.از آنجا که گفته میشود قرن 21 قرن آسیا است تعامل و همکاری میان کشورهای این قاره کهن بیش از پیش مهم و ضروری تلقی میشود.ازاینرو دستور کار مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ای.سی.دی) در دو بخش گفتگو در چارچوب نشست های وزرا و سران صورت پی گیری میشود .

تاکنون ۱۴ دور نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ای.سی.دی) برگزار شده است و نخستین نشست سران این مجمع در سال ۲۰۱۲ در کویت برگزار شد . اجلاس جاری بانکوک دومین نشست سران است که با توجه به افزایش تنشها در قاره آسیا بخصوص در شرق آن ،از اهمیت زیادی برخوردار است .ریاست بر مجمع، سالانه و داوطلبانه است.

از دیدگاه ناظران سیاسی ،برگزاری نشستهای بین المللی متشکل از سران کشورهای عضو می تواند به شناسایی بیش از پیش ظرفیتهای توسعه همکاری های درون منطقه ای در گستره آسیا کمک کند. کشورهای آسیایی برای نیل به اهداف توسعه و تبدیل این قاره کهن به قدرت برتر جهانی از تمامی ظرفیتها همچون انرژی ،معادن،تکنولوژی ،جمعیت و جنگلها و راههای آبی برخوردار هستند .بنابراین از دیدگاه ناظران چنانچه کشورهای آسیایی با درک شرایط در جهت تحقق اهداف توسعه ای خود تعامل و همکاری را میان خود افزایش دهند می توانند ضمن حل مشکلات و رفع نیازهایشان ،قاره آسیا را به عنوان قاره ای تاثیر در عرصه بین المللی مطرح کنند.علاوه براین، مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ای.سی.دی) می تواند به عنوان مهمترین تشکل آسیایی در برابر سایر تشکلهای غربی نیز قدرت نمایی کند.

با این حال، مهمترین چالش فراروی توسعه کشورهای آسیایی فقر و تروریسم و ناامنی های قومی است.این بدان معنا است که کشورهای عضو این مجمع برای تحقق اهداف خود نیازمند کمک به فقر زدایی در گستره آسیا هستند و در همان حال باید با تقویت همکاری های اطلاعاتی و امنیتی با پدیده شوم تروریسم مقابله کنند.تردیدی نیست هدف تروریستها که از سوی کشورهای غربی حمایت میشود، از بین بردن توان کشورهای آسیایی برای همکاری و اجرای برنامه های توسعه ای با درگیر کردن آنهاست.بنابراین اهتمام کشورهای عضو مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ای.سی.دی) به حل اختلافات دوجانبه و چند جانبه و توسعه همکاری در همه زمینه ها می تواند نوید بخش استقرار صلحی پایدار و ایجاد آسیایی قدرتمند در عرصه جهانی باشد .

کلیدواژه