توزیع کمک ها به نیازمندان در ایام کرونایی باید با برنامه ریزی و مدیریت دقیق صورت بگیرید
(last modified 1399-02-15T10:14:59+00:00 )
ثور 15, 1399 14:44 Asia/Kabul

مبالغ و کمک های اختصاص داده شده به نیازمندان در ایام کرونایی باید با برنامه ریزی و مدیریت دقیق توزیع و از تضییع منابع جلوگیری شود

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: مبالغ و کمک های اختصاص داده شده به نیازمندان در ایام کرونایی باید با برنامه ریزی و مدیریت دقیق توزیع و از تضییع منابع جلوگیری شود.

عبدالواسع دانشیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر وجود فساد در توزیع کمک ها به نیازمندان و مردمی که در افغانستان از ناحیه شیوع ویروس کرونا متضرر و نیازمند شده اند، گفت: در صورتی که مبالغ و کمک های اختصاص داده شده به نیازمندان از یک مرجع واحد و با مدیریت دقیق ارایه شود می تواند مفید باشد.

وی افزود: در صورتی که این مدیریت دقیق نباشد مبالغ اختصاص داده شده به جای اینکه صرف صحت و تقویت مردم شود، صرف حقوق های بالای کارکنان و هزینه های گزاف ناشی از خریداری مواد با قیمت های بالا می شود و منابع تضییع خواهد شد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: مرجعی که می خواهد به مردم کمک رسانی کند باید اولویت بندی داشته باشد و از تضییع منابع جداً جلوگیری کند، ما در افغانستان مرجع واحد داریم اما مدیریت دقیق برای توزیع منابع صورت نمی گیرد و اوضاع مردم رو به وخامت است به گونه ای که در برخی ولایات بانک غذایی وجود دارد اما توزیع آن بصورتی انجام نشده که دردی از مردم دوا کند.

به گفته دانشیار برنامه توزیع آرد به نانوایی ها و توزیع نان به خانواده های نیازمند از طریق نانوایی ها که به تازگی آغاز شده نمی تواند کارساز باشد زیرا خود باعث تجمع و رعایت نشدن فاصله اجتماعی می شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که منابع به درستی استفاده شود، مدیریت دقیق صورت بگیرد و جلو فساد هم گرفته شود مرجع واحد ارجحیت دارد اما این مرجع واحد موفق به این کار نشده بنابراین باید در یک برنامه سازماندهی شده تعدادی از موسسات بین المللی و داخلی این وظیفه را به عهده بگیرند تا توزیع منابع و مواد مورد نیاز مردم و بخصوص نیازمندان بصورت عادلانه و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام شود.

 

کلیدواژه