اگر حامیان داعش بخواهند این گروه را به افغانستان بیاورند خودشان آسیب خواهند دید
(last modified 1399-02-28T09:18:34+00:00 )
ثور 28, 1399 13:48 Asia/Kabul

اگر حامیان داعش بخواهند این گروه را به افغانستان بیاورند و از آن در جهت اهداف خود استفاده کنند دود این آتش چشمان خودشان را کور خواهد کرد

کارشناس سیاسی افغان گفت: اگر حامیان داعش بخواهند این گروه را به افغانستان بیاورند و از آن در جهت اهداف خود استفاده کنند دود این آتش چشمان خودشان را کور خواهد کرد.

غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اگر کسانی که از داعش حمایت می کنند آن را به افغانستان بیاورند دود این آتش چشمان خودشان را کور خواهد کرد و همانگونه که در عراق و سوریه نتوانستند به اهداف خود برسند در افغانستان هم به این اهداف نخواهند رسید اما مردم و دولت  افغانستان هم از آن به شدت آسیب خواهند دید که این آسیب تا سال ها جبران نخواهد شد.     

وی با اشاره به برخی حملات خونبار اخیر در ولایات مختلف افغانستان به نظامیان و غیرنظامیان افغان که مسئولیت آن از سوی گروهی تحت عنوان داعش پذیرفته شده، افزود: در حال حاضر داعشی که بصورت رسمی در افغانستان جایگاه و پایگاه مشخصی داشته باشد وجود ندارد در حالی که مواضع گروهی مانند طالبان مشخص است.

این کارشناس افغان تصریح کرد: طالبان از سوی برخی حلقات حمایت می شوند و در افغانستان با نیروهای افغان می جنگند، در عین حال طی چند سال گذشته که صحبت از وجود داعش در افغانستان مطرح شده حرکات و حملاتی که به نام این گروه انجام شده، از سوی داعش تائید شده و مسئولیت آن به عهده گرفته شده است اما این گروه مانند طالبان پایگاه و بستر مشخصی در افغانستان ندارد.

به گفته سکندری بر اساس گزارش ها در برخی ولایات افغانستان مانند فاریاب، بغلان، بدخشان و ننگرهار افرادی تحت نام داعش مشاهده شده اند که آموزش هایی را سپری می کنند و اقداماتی انجام

می دهند، داعش همچنان مسئولیت حملات بسیار خونباری را که طی چند سال گذشته در مساجد، تکایا، مدارس، مراکز آموزشی و بیمارستان ها انجام شده، را به عهده گرفته است.

وی اظهار کرد: بخشی از طالبانی که از مذاکرات امریکا و طالبان و توافقنامه ای که امضا شد ناراضی هستند کم کم تحت پرچم داعش قرار می گیرند یا به اصطلاح پرچم سفید خود را به رنگ سیاه در می آورند، به این ترتیب افراد همان افراد قبلی هستند و فقط رنگ پرچم عوض می شود و کسانی هم که قبلاً از طالبان حمایت می کردند امروز از داعش حمایت می کنند. البته تعدادی از داعشی های خارجی فقط برای آموزش آن ها در افغانستان حضور پیدا کرده اند اما اینکه بخواهند مانند کشورهای عراق و سوریه در خطوط جنگ بجنگند و یا نیروها را رهبری کنند تاکنون تائید نشده است، حملاتی هم که انجام شده توسط نیروهای بومی بوده و فقط دستور از داعش گرفته شده است.

سکندری گفت: کشورهایی هم که در دشمنی با افغانستان قرار دارند مایلند نیروهای فعال و جنگی طالبان را به نوعی در قالب داعش جذب و از آن ها در قضایای افغانستان و تهدیدی برای همسایگان این کشور بهره برداری کنند.

وی در رابطه با در کنار هم قرار دادن داعش و فاطمیون در یک پیام تبلیغاتی که از برخی تلویزیون های خصوصی افغانستان پخش می شد هم گفت: مشخص نشد که چه کسانی پشت این آگهی قرار داشتند اما به نظر می رسد عده ای می خواهند با توجه به تجربه سوریه بگویند که احتمالاً گروه داعش در افغانستان شکل می گیرد و پس از آن گروه فاطمیون برای مبارزه با آن شکل خواهد گرفت.

 

کلیدواژه