ضعف حکومت افغانستان در مبارزه با کرونا و ناامنی سبب ناراحتی پارلمان شده است
(last modified 1399-03-20T07:17:35+00:00 )
جوزا 20, 1399 11:47 Asia/Kabul

ضعف حکومت افغانستان در مبارزه با بحران کرونا و بحران ناامنی سبب ناراحتی پارلمان این کشور شده است

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: ضعف حکومت افغانستان در مبارزه با بحران کرونا و بحران ناامنی سبب ناراحتی پارلمان این کشور شده است.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به این دلیل و کشمکش های سیاسی و تیمی که در پارلمان وجود دارد مشخص نیست این مجلس با وزیران معرفی شده برای اخذ رای اعتماد از سوی رئیس جمهور چه برخوردی خواهد کرد.

وی افزود: شرایط و خصوصیات وزیران در قانون اساسی افغانستان ذکر شده اما تعدادی از افراد در زمان رقابت های انتخاباتی، در رقابت سخت سیاسی با تیم اشرف غنی قرار داشتند و بعد وارد ائتلاف با وی شدند، اکنون آقای غنی برخی از آنان را به عنوان نامزد وزارت معرفی می کند.

به گفته این کارشناس سیاسی در داخل پارلمان هم کشمکش های سیاسی بین تیم های مختلف وجود دارد، تعدادی طرفدار اشرف غنی و تعدادی هم طرفدار عبدالله عبدالله هستند، به هر صورت برخی از افرادی که به عنوان نامزد وزارت معرفی می شوند چهره های باتجربه، اثرگذار و نیکنام هستند اما دیدگاه های نمایندگان پارلمان نسبت به آنان متفاوت است و مشخص نیست افرادی که از سوی رئیس جمهور  معرفی می شوند، موفق به اخذ رای اعتماد پارلمان می شوند یا خیر.

این عضو سابق پارلمان افغانستان یادآور شد: از سوی دیگر افغانستان در حال حاضر با دو بحران عمده دست و پنجه نرم می کند که یکی شیوع ویروس کرونا و بیماری کوید-19 و جریان مبارزه با آن است که امکانات دولتی و تیم های مبارزه تاکنون چندان موفق نبوده اند که تعدادی از وزیران هم شامل این تیم ها می باشند و دیگری موضوع ناامنی و تشدید حملات گروه های تروریستی به ویژه طالبان و افزایش تلفات نظامی و غیرنظامی، در حالیکه صحبت از روند صلح و گفت و گوهای بین افغانی هم جریان دارد.

سلجوقی عنوان کرد: این مسایل سبب شده که مجلس نمایندگان از حکومت دلگیر باشد و رابطه خوبی هم میان نمایندگان و حکومت وجود نداشته باشد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی هم که از گذشته وجود داشته معرفی سرپرست برای وزارتخانه ها است به گونه ای که افراد بدون اینکه اعتماد پارلمان را جلب کرده باشند در راس وزارتخانه ها قرار می گیرند و حتی اگر رای اعتماد پارلمان را هم به دست نیاورند مدت ها به عنوان سرپرست باقی می مانند که این مسئله سبب نگرانی مجلس نمایندگان است و هشدار هم داده شده که اگر افراد معرفی شده، رای اعتماد کسب نکنند نباید به عنوان سرپرست به کار خود ادامه دهند.

سلجوقی اظهار کرد: حکومت باید به تصمیم ها و مصوبات پارلمان احترام بگذارد، اولاً افرادی را به عنوان نامزد وزارت معرفی کند که دارای تجربه و توانایی مدیریت وزارتخانه ها باشند و افراد تکراری هم نباشند و اگر هم مجلس نمایندگان به کسی رای نداد از ادامه کار وی جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر هم این است که هنوز شورای عالی مصالحه تشکیل نشده و برخی ابهامات و مشکلات موجود از جمله در داخل پارلمان ناشی از آن است.

 

کلیدواژه