جوزا 22, 1399 15:51 Asia/Kabul

آنچه در رابطه با مذاکرات بین افغانی مهم است، نتایج مطلوب آن است، نه زمان و مکان و یا صرف انجام آن

کارشناس سیاسی افغان گفت: آنچه در رابطه با مذاکرات بین افغانی مهم است، نتایج مطلوب آن است، نه زمان و مکان و یا صرف انجام آن.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد برخی اخبار مبنی بر احتمال آغاز مذاکرات بین طرف های افغان و طالبان یا به اصطلاح مذاکرات بین افغانی در آینده نزدیک در قطر اظهار داشت: بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان قرار بود مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در ماه اپریل امسال برگزار شود و علت تاخیر در آن هم تبادل زندانیان بود.

وی افزود: مذاکرات به هر صورت آغاز خواهد شد اما موضوعی که باعث نگرانی است، نتیجه مذاکرات است، زیرا طالبان حکومت افغانستان را به عنوان حکومت و دستاوردهای هجده ساله گذشته را به رسمیت نمی شناسند، همچنان نیروهای مسلح افغانستان را عامل سرکوب خود می دانند و خواستار انحلال آن هستند، اما حکومت افغانستان در این موضوعات مخالف طالبان است.

این کارشناس سیسی در عین حال عنوان کرد: اینکه طالبان حاضر شده اند تن به مذاکره با طرف حکومت افغانستان بدهند به خاطر فشارهای بیرونی و به ویژه پاکستان است که نقش مهمی هم در قضایای افغانستان دارد.

به گفته خروتی اینکه مذاکرات در چه زمان و مکانی انجام می شود مهم نیست، مهم این است که نتیجه مذاکرات چه خواهد بود. طالبان به اهداف خود از جمله آزادی زندانیان این گروه و خروج نیروهای خارجی از افغانستان رسیده اند و روند این مسایل آغاز شده، اما حکومت افغانستان تاکنون به خواسته های خود که آتش بس قبل از آغاز مذاکرات و تبادل زندانیان بود نرسیده است. با وجود این می توان به این مذاکرات خوشبین بود اما مذاکرات زمان‌بر خواهد بود.

این روزنامه نگار افغان گفت: بهترین راه ختم جنگ ها مذاکره است و تنها راه به نتیجه رسیدن مذاکره هم انعطاف پذیری طرفین است، طالبان باید از اهدافی که تعیین کرده اند کوتاه بیایند، زیرا امکان انحلال نیروهای مسلح و گذشتن از دستاوردهای دو دهه گذشته برای حکومت و مردم افغانستان وجود ندارد.

خروتی اظهار کرد: این مذاکرات زمانی به نتایج مطلوب خواهد رسید که کسانی که دو طرف را پای میز مذاکره می آورند بر آن ها فشار وارد کنند تا از خود انعطاف نشان دهند. ضمن اینکه فقط طالبان و حکومت افغانستان مطرح نیستند و مردم افغانستان، علماء، متنفذین، بزرگان و مجاهدین و نظر آن ها هم مهم است و باید در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: این مردم هم خواستار حفظ دستاوردهای سال های گذشته و داشتن یک ارتش منظم برای دفاع از ارزش ها و تمامیت ارضی افغانستان هستند، آنان همچنان خواستار صلح بدون قید و شرط هستند، زیرا شرط گذاشتن مذاکرات را به چالش می کشد.

 

کلیدواژه