جوزا 24, 1399 14:18 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: آمار مبتلایان به بیماری کووید 19 در افغانستان، از 100 هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده می شود، در حالی که آمار های ثبت شده فقط 24 هزار نفر است

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان که به تازگی به این سمت گماشته شده است در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، ضمن اشاره به برنامه های جدید وزارت صحت عامه برای مبارزه با بیماری کووید- 19 گفت: به دنبال مشکلات بوجود آمده در کمبود امکانات برای بیماران، وزارت صحت عامه برای حل این مشکلات بخش خصوصی را نیز به خدمت گرفته است و بیمارستان های دیگر نیز آماده ارائه کمک به این بیماران هستند.

وی در ادامه افزود: آمار مبتلایان به بیماری کووید 19 در افغانستان، از 100 هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده می شود، در حالی که آمار های ثبت شده فقط 24 هزار نفر است و موارد مثبت بسیاری هستند که به بیمارستان مراجعه نمی کنند.

سمسور در مورد کمک های صورت گرفته برای مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان گفت: رهبری جدید وزارت صحت عامه افغانستان بر این نظر است که در مورد کمک های که صورت گرفته و کمک های که تا کنون مصرف شده شفاف سازی کند و از طریق رسانه ها این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از کمک های اعلام شده فقط وعده داده شده است و این که گفته می شود 900 میلیون دلار کمک شده بیشتر آن ها کمک های وعده داده شده است که تا هنوز به دست ما نرسیده و ما به زودی در این مورد اطلاع رسانی خواهم کرد.

این مقام مسئول در وزارت صحت عامه افغانستان در مورد برنامه های جدید این وزارت افزود: تیم جدید در صحت عامه به زودی  برای بیماران و کادر درمانی برنامه های تازه و همه جانبه ای را اعلام خواهد کرد و این دستورالعمل برای تمام مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی فرستاده خواهد شد.

 سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان خاطر نشان ساخت: در تلاش هستیم تا با استفاده  از تاثیر مثبت پلاسمای خون افراد بهبود یافته از کووید-19 ، جان بیمارانی را که حال آن ها بحرانی است، نجات دهیم.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از برنامه های رهبری جدید وزارت صحت عامه، درمان بیماران در منزل است، که تلاش داریم با حضور کادر پزشکی در منزل به وضعیت آن ها رسیدگی شود.

 

 

کلیدواژه