پیامد الگوی رفتاری آمریکا با ایران؛ تداوم قانون‌شکنی جهانی
(last modified 1399-03-24T11:35:51+00:00 )
جوزا 24, 1399 16:05 Asia/Kabul
  • پیامد الگوی رفتاری آمریکا با ایران؛ تداوم قانون‌شکنی جهانی
    پیامد الگوی رفتاری آمریکا با ایران؛ تداوم قانون‌شکنی جهانی

وزیر خارجه ایران گفت، آمریکا هیچ حقی برای سوء‌استفاده از سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بدنام کردن ایران ندارد.

"محمدجواد ظریف" روز پنجشنبه در توئیتر با اشاره به تلاش آمریکا برای تداوم تحریم‌ها و اقدامات ضد ایرانی در نهادهای بین‌المللی، نوشت: آمریکا تلاش کرده تا تنش با ایران را تشدید و با زورگویی، دیگران را به پیروی از خود وادار کند.

الگوی رفتاری آمریکا در برابر ایران ضمن اینکه نقض صریح قوانین و حقوق بین‌الملل است، شکل زورگویانه هم به خود گرفته است و علاوه بر تهدید ایران، دیگران را هم برای همسو کردن با خود تحت فشار قرار می‌دهد.    

نگاهی گذرا به چارچوب رفتاری آمریکا در برابر ایران پس از خروج ‌ترامپ از برجام، عمق دشمنی دولت کنونی آمریکا با ایران را کاملا مشخص می‌کند.

فشار حداکثری، تروریسم‌اقتصادی و پزشکی در بحبوحه مبارزه ایران با ویروس کرونا، ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاک عراق و تلاش برای استفاده از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل باهدف تداوم تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکا را در جایگاهی قرار نمی‌دهد، تا درباره ایران اظهارنظر کند.

همین رفتارهای آمریکا کافی است تا جامعه‌جهانی به‌رویکرد یکجانبه و زورگویانه این کشور پی ببرد، چرا که هر رفتار آمریکا در برابر ایران، پیامد منطقه‌ای و جهانی دارد. برای مثال، خروج آمریکا از برجام، بی‌تفاوتی این کشور به توافقی را نشان داد که نتیجه دیپلماسی جهانی بود.

دیروز خروج از برجام و امروز تلاش برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران، از آمریکا کشوری قلدر در عرصه جهانی ساخته است که این الگوی رفتاری ارتباط معناداری با مماشات و بی‌تقاوتی کشورهای مختلف به ویژه اروپایی‌ها دارد.

سریال خروج آمریکا از توافق‌ها و نهادهای مختلف نشات گرفته از خوی یکجانبه‌گرایی آمریکای‌ترامپ بوده که نظم جهانی را با خطر روبه‌رو کرده است. قانون‌شکنی دولت کنونی آمریکا فقط محدود به برجام نماند؛ قطع همکاری با سازمان بهداشت جهانی در اوج همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و اکنون تحریم مقامات دیوان کیفری بین‌المللی به‌سبب بررسی جنایت‌های آمریکا در افغانستان، باردیگر زنگ هشدار را برای جامعه‌جهانی به صدا درآورده است.

برای دولت کنونی حاکم بر آمریکا خودی و غیرخودی مبنا نیست، منافع یکجانبه هدف اصلی است و اگر سکوت جامعه‌بین‌المللی در برابر این رفتارهای آمریکا تداوم یابد، چیزی دیگر از ارزش جهانی باقی نمی‌ماند و افراد، کشور و نهادهای جدیدی قربانی خواهند شد.

در همین زمینه؛ "محمدجواد ظریف"، وزیر خارجه ایران پنجشنبه‌شب در واکنش به هدف قرار گرفتن دیوان کیفری بین‌المللی از سوی آمریکا در توئیتر نوشت: دیگر چه اتفاقی باید بیافتد تا جامعه بین‌المللی بیدار شود و تبعات سیاست مماشات با زورگویان را درک کند؟    

مماشات جامعه‌جهانی درقبال رفتارهای آمریکا در برابر ایران سبب شده است، آمریکا همچنان در مسیر یکجانبه‌گرایی گام بردارد. درهمین چارچوب، آمریکا تلاش دارد با فشار بر برخی کشورها، آنان را تا 18 اکتبر 2020 با خود همراه کند و با تداوم تحریم تسلیحاتی ایران، اقدام غیرقانونی دیگری بر سریال قانون‌شکنی خود بیافزاید.

تنها اقدام برای پایان دادن به رفتارهای مُخرب و قانون‌شکنی آمریکا، نقطه پایان گذاشتن در برابر مسیر یکجانبه‌گرایی این کشور است؛ در غیراین‌صورت، پیامدهای این رفتار گریبان‌گیر همه کشورها خواهد شد. 

کلیدواژه