دفاع از حقوق مهاجرین؛ بهانه‌ای برای رسیدن به موقعیت‌های سیاسی و استراتژیک در داخل افغانستان
(last modified 1399-03-25T04:06:02+00:00 )
جوزا 25, 1399 08:36 Asia/Kabul

برخی گروه‌ها و احزاب بیرون از حاکمیت افغانستان مخالفت و دشمنی دیرینه با بهبود روابط و مناسبات با جمهوری اسلامی ایران دارند و به بهانه‌ی دفاع از حقوق مهاجرین از این فرصت‌ سوءاستفاده می‌کنند تا غوغا و موجی را برای ایجاد تنش و دوری دو ملت افغانستان و ایران انجام دهند

شاعر و نویسنده افغان گفت: برخی گروه‌ها و احزاب بیرون از حاکمیت افغانستان مخالفت و دشمنی دیرینه با بهبود روابط و مناسبات با جمهوری اسلامی ایران دارند و به بهانه‌ی دفاع از حقوق مهاجرین از این فرصت‌ سوءاستفاده می‌کنند تا غوغا و موجی را برای ایجاد تنش و دوری دو ملت افغانستان و ایران انجام دهند.

محمد کاظم کاظمی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری، درمورد دو حادثه پیش آمده در هریرود و ولایت یزد اظهار داشت: مسئله مهاجرت از دیرباز دست مایه بعضی تنش‌های سیاسی در منطقه بوده و مربوط به امروز و فردا نمی‌شود.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: عده‌ای در بیرون از حاکمیت افغانستان و برخی دولت‌مردان در داخل دولت به بهانه‌ی حقوق مهاجرین، آب را گل‌آلود کرده و به نفع مناسبات و مسائل سیاسی خودشان و رسیدن به موقعیت‌های سیاسی، دیپلماتیک و استراتژیک واکنش‌های تند و غیرضروری انجام می‌دهند.

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: حکومت افغانستان حمایت کافی و رسیدگی لازم از مهاجرین افغان که در خارج از کشور حضور دارند و مهاجرینی که در داخل کشور عودت کرده‌اند        نمی‌کند، ولی در مورد حادثه هریرود و یزد به‌صورت غیرمسئلانه نسبت به مهاجرین موضع‌ می‌گیرد، که دود این قضیه به چشم مهاجرینی می‌رود که هیچ تقصیری در این امور ندارند.

کاظمی باتاکید براین‌که، این رفتار دوگانه‌ی حکومت واقعا جای سوال دارد، گفت: علاوه‌ بر این‌که احساس مسئولیت نمی‌شود، بحران آفرینی هم می‌کنند که آسیب آن معمولا گریبان جامعه مهاجر را می‌گیرد.

شاعر و نویسنده افغان، به مردم، اصحاب رسانه، قلم‌ به دستان و فرهنگیان هشدار داد که نباید به‌صورت ناخواسته سوار بر موجی شوند که دیگران به راه انداخته‌اند و به حرف‌ها و واکنش‌هایی روی بیاورند که زیان آن متوجه مهاجرین می‌شود.

وی ادامه داد: برخی فرهنگیان و قلم‌ به دستان جامعه ایران، همواره با مهاجرین همدردی و همسویی کرده‌اند و نباید با رفتارهای غیرمعقول و واکنش‌های تند، اظهارات و عمل‌کردهای نیکوی جامعه ایرانی را پس بزنیم.

کاظمی گفت: دراین‌گونه موارد بهترین کار این است که با رفتار متعادل و معقول از دشواری‌ها و سختی‌های حقوق مهاجر دفاع شود و با بیان زحمات و خدمات جوامع میزبان، به مسیر مثبت و سازنده‌ای که ثمر بخش باشد عمل کنیم.

 

کلیدواژه