حکومت باید درمورد مسائل امنیتی و جرایم سازمان‌یافته به‌عنوان یک اولویت جدی و موثر اقدام کند
(last modified 1399-03-25T09:39:41+00:00 )
جوزا 25, 1399 14:09 Asia/Kabul

انتظار و توقع مردم پس توافق دو تیم پیشتاز انتخاباتی و تشکیل حکومت جدید در افغانستان رسیدگی به مسائل امنیتی و جرایم سازمان‌یافته در ولایات مختلف به‌ویژه در شهر کابل است

استاد دانشگاه و کارشناس امور سیاسی افغان گفت: انتظار و توقع مردم پس توافق دو تیم پیشتاز انتخاباتی و تشکیل حکومت جدید در افغانستان رسیدگی به مسائل امنیتی و جرایم سازمان‌یافته در ولایات مختلف به‌ویژه در شهر کابل است.

لیاقت علی امینی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری، درمورد ناامنی‌های اخیر در پایتخت و برخی ولایات افغانستان اظهار داشت: دراین اواخر آمار ناامنی‌ها و جرایم به میزان بسیار زیادی در شهرهای بزرگ از جمله کابل افزایش یافته است.

این کارشناس امور سیاسی بیان کرد: موضوع فقر و بیکاری ناشی از جنگ و شیوع گسترده ویروس کرونا از جمله عواملی است که ناامنی‌ها را به شکل بی‌سابقه افزایش داده و باتوجه به فشارهایی که بر حکومت افغانستان و وزارت امور داخله وارد می‌شود به این‌گونه موارد رسیدگی لازم و ضروری صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید براین‌که اصلاحات جزء اولویت‌هایی است که باید به‌وجود بیاید، گفت: وزارت امور داخله اقدامات و اصلاحاتی را روی دست گرفته تا بتواند از میزان بالای جرایم بکاهد، ولی این موضوع به اراده دولت به‌ویژه حکومت برمی‌گردد که این اصلاحات خودنمایشی است یا اقدامی جدی و اساسی در راستای تامین امنیت مردم و ایجاد اصلاحات ساختاری در این وزارت.

امینی ادامه داد: پس از توافق آمریکا و طالبان در اکثر ولایات افغانستان خشونت و آتش جنگ شعله‌ور شده و طالبان تلاش می‌کند در میز مذاکر بین‌الافغانی از راه جنگ و ناامنی در شهرهای بزرگ امتیاز بگیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به بمب‌گذاری‌های اخیر در مساجد کابل گفت: طالبان می‌خواهند افرادی که اندیشه اعتدال‌گرا دارند و در میان مردم از نفوذ موثر برخوردارند حذف کنند و با فشار و جنگ قدرت را در دست بگیرند.

این کارشناس امور سیاسی اظهار داشت: انعطاف بیش از حد حکومت افغانستان در برابر طالبان و آزادی جنگ‌جویان این گروه، باعث شده تا اکثریت مطلق طالبان آزاد شده به جبهه جنگ بازگردند و جنگ علیه حکومت و نیروهای دفاعی افغانستان را از سربگیرند که برای امنیت و آینده افغانستان بسیار مشکل‌ساز می‌شود.

وی افزود: حکومت افغانستان درکنار تدابیر ضروری، به نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور صلاحیت بدهد تا در جنگ با افراطیت، کاهش خشونت و وادار کردن طالبان به مذاکرات بین‌الافغانی اقدام لازم و جدی داشته باشند.

 

کلیدواژه