جوزا 27, 1399 13:56 Asia/Kabul

مردم از مذاکرات صلح استقبال می‌کنند، اما نبود طرح جامع و فراگیر نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده است

عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت: مردم از مذاکرات صلح استقبال می‌کنند، اما نبود طرح جامع و فراگیر نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده است.

سیدمحمدجمال فکوری بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری درمورد مذاکرات بین‌الافغانی که قرار است به زودی آغاز شود، اظهار داشت: افغانستان در یک بیراهه تحت عنوان صلح روان است و توافق‌نامه ایالات متحده آمریکا با طالبان راهگشای صلح نبوده و مشکلات را بیشتر کرده است.

این عضو مجلس نمایندگان بیان کرد: مردم از صلح استقبال می‌کنند اما انتظار دارند آتش‌ بس برقرار شود و خشونت‌ها ختم و سپس مذاکرات بین‌الافغانی برگزار شود.

فکوری بهشتی با تاکید براین‌که در افغانستان سیاست داخلی یک‌ دست وجود ندارد و کشورهای منطقه و فرامنطقه منافع خود را در این کشور دنبال می‌کنند، گفت: برخی کشورها به اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان دامن می‌زنند و اعلام نفوس 10 تا 15 درصدی شیعیان در افغانستان از سوی وزارت امور خارجه آمریکا یکی از آن موارد است.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند از این طریق مردم افغانستان را به جان همدیگر بیندازند و تا چهل سال دیگر این کشور را به بحران فرو برده و از توسعه و بازسازی بازدارند.

این کارشناس امور سیاسی اضافه کرد: آمریکا با سوءاستفاده از امکانات، پول و قدرت خود هم به دولت افغانستان، هم به گروه‌های مخالف این کشور و نیز به کشوری که زمینه آموزش و تجهیز گروه‌های مخالف حکومت افغانستان را فراهم می کند کمک می‌کند.

این عضو مجلس نمایندگان گفت: برای مردم افغانستان مثل آفتاب روشن شده که آمریکا با همه گروه‌ها ارتباط دارد و فضا را به نفع خود مدیریت می‌کند و به نفع مردم و منافع ملی افغانستان توجهی نمی شود.

وی افزود: حکومت افغانستان برای مذاکره صلح باید با ارائه طرحی جامع و فراگیر به یک وحدت همگانی برسد تا از ناامنی در این کشور و ترور و شهادت علمای تاثیرگذار و طرفدار تقریب مذاهب در جامعه جلوگیری کند.

کلیدواژه