مافیای اقتصادی در دولت افغانستان نمی‌خواهد افشا و سوء استفاده‌های مالی‌اش آشکار شود
(last modified 1399-03-27T09:57:28+00:00 )
جوزا 27, 1399 14:27 Asia/Kabul

حلقه مافیایی اقتصادی ایجاد شده در دولت افغانستان به هیچ عنوان نمی خواهد افشا و موارد سوء استفاده های مالی آن آشکار شود

کارشناس اقتصادی افغان گفت: حلقه مافیایی اقتصادی ایجاد شده در دولت افغانستان به هیچ عنوان نمی خواهد افشا و موارد سوء استفاده های مالی آن آشکار شود.

عبدالواسع دانشیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: افرادی که سال ها وانمود می کردند چهره های شایسته ای هستند، اما از منابع مردم و دولت به نفع خود سود می بردند اکنون تا جایی که امکان داشته باشد، نمی گذارند زنجیره ای که تشکیل داده اند افشا شود و مردم افغانستان و جامعه جهانی آن ها را بشناسند و از ظلمی که بر مردم روا داشته اند آگاه شوند.

وی در رابطه با گزارش اخیر کمیتۀ "مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری در افغانستان (میک)" مبنی بر اینکه به دلایل گوناگون از پنج ماه بدین سو پخش دو گزارش مهم دربارۀ فساد و آسیب‌پذیری‌ها در وزارت مالیه و ادارۀ تدارکات ملی در ریاست‌جمهوری افغانستان با تأخیر روبه‌رو شده‌ اظهار داشت: حلقه و زنجیره مافیایی که ایجاد شده به هیچ عنوان نمی خواهد خود و افراد مرتبط با آن افشا شوند.

به گفته این کارشناس افغان اعضای این حلقه تمام تلاش خود را برای پنهان کاری می کنند و به دنبال آن هستند که از منابع به نفع خود استفاده کنند و کسی هم نتواند اطلاعاتی در مورد سوء استفاده های مالی آن ها و اسناد مربوط به آن به دست آورد.

دانشیار عنوان کرد: یک کشور زمانی می تواند در بخش ترتیب و اولویت بندی منابع و مصرف بودجه و محو فساد اداری به توفیق دست پیدا کند که اصلاحات را از بالاترین بخش ها آغاز کند.

وی یادآور شد: از هجده سال قبل تشکیلات حکومت افغانستان تغییر کرد و کمک های فراوان خارجی هم به این کشور سرازیر شد اما هنوز مشکلات چند دهه قبل باقی است، به گونه ای که فقرای گذشته هنوز فقیر هستند، فقر و بیکاری بیداد می کند و  مشکلات عدیده دیگری در عرصه های مختلف وجود دارد که دلیل آن هم حیف و میل منابع و تلاش برخی از دست اندرکاران امور برای سوء استفاده از منابع مالی حکومت است.

این کارشناس افغان گفت: افرادی که در رده های بالای حکومتی قرار دارند یک مافیای اقتصادی ایجاد کرده اند و نمی خواهند از قوانین پیروی کنند، شرایط به گونه ای است که ده درصد جمعیت حق نود درصد دیگر را در اختیار گرفته و تمام منابع را در چنگ خود دارند و حلقه ای ایجاد کرده اند که از افشای خود توسط دیگران هم جلوگیری می کنند.

وی اضافه کرد: منابع فراوانی که به عنوان کمک در اختیار افغانستان قرار گرفت به گونه ای حیف و میل شد که این کشور هنوز در فقر و بیچارگی بسر می برد در حالیکه می شد با استفاده از همین کمک ها اوضاع افغانستان را بسیار بهبود بخشید.

 

کلیدواژه