سفر هیات عالیرتبه افغانستانی به ایران نشانه عمق روابط دوستی و برادری میان دو کشور است
(last modified 1399-04-02T09:55:31+00:00 )
سرطان 02, 1399 14:25 Asia/Kabul

سفر سرپرست وزارت خارجه افغانستان و هیات بزرگ همراه به ایران نشانه عمق روابط دوستی و برادری میان دو کشور است

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: سفر سرپرست وزارت خارجه افغانستان و هیات بزرگ همراه به ایران نشانه عمق روابط دوستی و برادری میان دو کشور است.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این سفر در راستای تحکیم روابط فیمابین و پیشبرد برنامه های راهبردی از قبل طراحی شده انجام شده و نشان دهنده آن است که با وقوع بعضی مسایل روابط دو کشور خدشه دار نمی شود.

این فعال سیاسی افغان افزود: تاکید محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان بر امضای تفاهم نامه راهبردی تدوین شده میان دو کشور تا سه ماه آینده هم، می تواند توطئه های غربی ها و به ویژه امریکایی ها را در خصوص مخدوش کردن روابط دو کشور خنثی کند.

وی عنوان کرد: در شرایطی که بیگانگان تبلیغات گوناگونی علیه دو ملت و دولت ایران و افغانستان به راه انداخته اند و می خواهند آب را گل آلود کرده و ماهی مطلوب خود را بگیرند، سفر هیات بلندپایه افغانستانی به جمهوری اسلامی ایران می تواند در راستای تحکیم روابط تاثیرگذار باشد.

جعفری اظهار امیدواری کرد: با توجه به عمق روابط برادری موجود و پذیرایی از سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران طی حدود چهار دهه، تعاملات و روابط دو کشور بیش از پیش گسترده تر و مستحکم تر شود، زیرا افغانستان با در نظر داشت مشترکات فراوان دینی، تاریخی و فرهنگی با ایران بیش از آن که به امریکا و انگلیس نیاز داشته باشد به جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: امضای سند همکاری راهبردی میان ایران و افغانستان هم مورد استقبال و اقدامی بزرگ در راستای تحکیم روابط دو کشور است و در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی موثر باشد و با توجه به تعاملات گسترده بین دو کشور این سند روی کاغذ باقی نخواهد ماند.

به گفته این فعال سیاسی اگرچه افغانستان با امریکا هم سند استراتژیک امضا کرده اما امریکایی ها به وعده های خود عمل نکردند و سند راهبردی ایران و افغانستان با سند راهبردی امریکا با افغانستان قابل قیاس نیست.

جعفری گفت: همکاری های ایران و افغانستان حتی می تواند زمینه ای باشد برای همکاری های کشورهای اسلامی باهم و امضای اسناد بزرگ راهبردی میان کشورهای اسلامی، البته کشورهای غربی در این راستا مانع ایجاد می کنند که این موضوع هوشیاری کشورهای اسلامی را می طلبد.

وی اضافه کرد: در صورتی که کشورهای اسلامی بایکدیگر متحد و همدل باشند می توانند بسیاری از مشکلات منطقه ای و بین المللی را حل و فصل کنند.

 

کلیدواژه