سرطان 03, 1399 13:46 Asia/Kabul

نماینده مردم بامیان در مجلس افغانستان گفت: سفر اخیر هیئت افغانستان به ایران نشان داد که تلاش های دیپلماتیک بسیار موثر واقع شده است و سند جامع راهبردی ایران و افغانستان که در آینده نزدیک نهایی خواهد شد، توطئه های دشمنان دو ملت را خنثی خواهد ساخت

سید محمد جمال فکوری بهشتی، نماینده مردم بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان، در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، در مورد سفر حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران و اعلامیه مشترک منتشر شده گفت: افغانستان و ایران دارای تاریخ مشترک و روابط عمیق فرهنگی و سیاسی هستند و هیچ کس نمی تواند این دو ملت را از هم جدا کند.

وی ادامه داد: اعلامیه مشترکی که منتشر شده و ﺳﻨﺪ ﺟﺎﻣﻊ ھﻤﮑﺎری ھﺎی راھﺒﺮدی دو ﮐﺸﻮر که به زودی نهایی خواهد شد، نشان از خنثی شدن توطئه های دشمنان دو ملت دارد و سفر اخیر هیئت افغانستان به ایران نشان داد که تلاش های دیپلماتیک بسیار موثر واقع شده است.

نماینده مردم بامیان خاطر نشان ساخت: سند جامع راهبردی که در آینده نهایی خواهد شد می تواند در تمامی زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، انتظارات دو ملت و دولت را برآورده و جلو هر گونه تنش در روابط دو کشور را نیز از بین ببرد.

فکوری بهشتی در ادامه به نقش تعیین کننده ایران در بحث مذاکرات صلح تاکید کرد و افزود: ایران به عنوان کشور دوست و همسایه افغانستان نقش مهم و تاثیر فوق العاده ای در آوردن صلح و امنیت به افغانستان دارد و نمی توان نقش ایران و کشورهای همسایه را در این زمینه نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم و انتظار ما این است که جمهوری اسلامی ایران حضور بیشتری در بحث ایجاد صلح و ثبات در افغانستان داشته باشد و نقش تعیین کننده این کشور می تواند به ایجاد یک فضای جدیدی در افغانستان کمک کند.

کلیدواژه