سند جامع راهبردی افغانستان و ایران آب سردی است بر تلاش‌های کسانی‌که می‌خواهند روابط دو کشور را مخدوش کنند
(last modified 1399-04-04T04:36:03+00:00 )
سرطان 04, 1399 09:06 Asia/Kabul

یک سیاست درست و دقیق مبتنی بر منافع ملی افغانستان است و منافع این کشور در گرو روابط گسترده و احترام متقابل با همسایگانش است و نباید اجازه دهد افراد و کشورهایی مسئله تنش افغانستان با همسایگانش را طراحی و عملی کنند

کارشناس امور سیاسی افغان گفت: یک سیاست درست و دقیق مبتنی بر منافع ملی افغانستان است و منافع این کشور در گرو روابط گسترده و احترام متقابل با همسایگانش است و نباید اجازه دهد افراد و کشورهایی مسئله تنش افغانستان با همسایگانش را طراحی و عملی کنند.

دکتر سیدآقا موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری درمورد سفر دو روزه هیئت عالی رتبه جمهوری اسلامی افغانستان به تهران اظهار داشت: افغانستان یک کشور محصور در خشکی است و کشورهای قدرتمندی در حوزه اطراف افغانستان وجود دارند که می‌تواند نقش مثبتی در امر مبارزه مواد مخدر، تامین امنیت و احتیاجات مصرفی این کشور داشته باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید براین‌که، منافع ملی افغانستان ارتباط تنگاتنگی با تعادل و توازن روابط با همسایگانش دارد و باید در قالب روابط دوجانبه و احترام متقابل با همسایگانش تعریف شود، گفت: سند جامع راهبردی افغانستان و ایران را باید در همین قالب ارزیابی کرد و یک گام مثبت دانست که قبل از این باید اتفاق می‌افتاد.

موسوی‌نژاد ادامه داد: افغانستان امروز باید از توانمندی و تجربیات همسایگان خود استفاده کند خصوصا از همسایگانی مثل ایران، هند، روسیه و چین که سیاست خصمانه در قبال افغانستان ندارد.

این کارشناس امور سیاسی افغان اضافه کرد: سند جامع راهبردی میان افغانستان و ایران که تا سه ماه دیگر از سوی رئیس جمهوری افغانستان و رئیس جمهوری ایران به امضا می‌رسد می‌تواند زمینه همکاری‌های خیلی بیشتر را در مسائل مختلف فراهم کند و این سند جامع آب سردی است بر تلاش‌های کسانی‌که می‌خواهند روابط دو کشور برادر، دوست، بافرهنگ و دارای زبان مشترک را تیره کنند.

وی تصریح کرد: برخی‌ها نمی‌خواهند افغانستان و ایران و سایر همسایگان این کشور ارتباط دوستانه‌ای داشته باشد درصورتی‌که منافع ملی، استقلال سیاسی و تعهد حکومت به مردم افغانستان ایجاب می‌کند که روابط بسیار خوب و متوازن با همسایگانش برقرار کند و این به نفع ملت افغانستان است.

کلیدواژه