سرطان 14, 1399 13:34 Asia/Kabul

آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح با تاخیر مواجه شده و این تاخیر به روند این مذاکرات و برقراری صلح در افغانستان لطمه می زند

عضوپارلمان افغانستان گفت: مذاکرات صلح افغانستان و آغاز مذاکرات بین الافغانی با تاخیر مواجه شده و این تاخیر به روند این مذاکرات و برقراری صلح در افغانستان لطمه می زند.

سید طاها صادق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان مبنی بر اینکه تاخیر در آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح به ضرر روند صلح است و اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر اینکه روند آزادی زندانیان طالبان به زودی تکمیل می شود، اظهار داشت: مذاکرات شروع خواهد شد اما مهم این است که در این مذاکرات یک اجماع ملی و یک توافق دقیق حاصل شود تا صلح به معنای واقعی برقرار شود.

وی افزود: دغدغه اصلی در شرایط کنونی این است که مذاکرات به یک صلح واقعی بینجامد، نگرانی مردم این است که مبادا در ظاهر مذاکراتی تحت عنوان مذاکرات صلح برگزار شود و یک توافق صلح صورت بگیرد اما در واقع جنگ در افغانستان به پایان نرسد و این کشور وارد بحران شدیدتری شود.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: در رابطه با اجماع داخلی در خصوص صلح افغانستان مهمترین موضوع اراده حکومت و برخورد آن در برابر بزرگان و سیاستمداران این کشور، سهم مردم در این مذاکرات و شنیدن حرف آنان است. بحث مهم دیگر چگونگی برخورد طالبان و کمیته مذاکره کننده صلح افغانستان است که در قطر یا هرجای دیگری باهم نشست برگزار کرده و به نتیجه ای برسند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان هرچند ممکن است مذاکرات به نتیجه برسد اما امکان انشعاب طالبان و نپذیرفتن مذاکرات از سوی بخشی از آنان هم وجود دارد به همین دلیل طالبان باید تضمین بدهند که چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد.

صادق در رابطه با ضرورت اجماع بین المللی در خصوص صلح افغانستان هم گفت: کشورهایی مانند امریکا، روسیه و چین در سال های اخیر در این زمینه فعال بوده اند اما روابط کشورهای غیر امریکایی و غیر اروپایی با طالبان بیشتر بوده، امریکا و طالبان به عنوان دو دشمن بودند و مذاکرات هم در همین چارچوب انجام می شد اما روسیه در این خصوص میانجی گری خوبی کرد و به امریکایی ها هم در مذاکرات صلح کمک کرد و کشورهای همسایه مانند پاکستان و ایران نیز تاثیر بسزایی دارند.

وی اضافه کرد: جنگ افغانستان فقط بین حکومت افغانستان و طالبان نیست بلکه بسیاری از کشورهای دنیا در این جنگ دخیل هستند و تا زمانی که یک اجماع بین المللی ایجاد نشود و پاکستان به معنای واقعی خواستار ختم جنگ در افغانستان نباشد و جامعه جهانی از این روند حمایت قاطع نکند مسئله صلح با چالش مواجه خواهد بود.

 

کلیدواژه